Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
عباس لحمر |
|
dc.date.accessioned |
2019-06-16T10:12:46Z |
|
dc.date.available |
2019-06-16T10:12:46Z |
|
dc.date.issued |
2013-01-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/10839 |
|
dc.description.abstract |
على ضوء المتغيرات الجديدة التي أفرزتها الثورة التكنولوجية بدأت مشكلة الفجوة الرقمية تطرح نفسها بشدة والتي تعبر عن الهوة التي خلقتها ثورة المعلومات والاتصالات وتقاس بدرجة توافر أسس المعرفة بمكونات الاقتصاد الجديد الذي يستند إلى تكنولوجيا الإعلام والاتصال، التي شكلت الإطار المناسب لتفعيل عملية التنمية في الدول المتقدمة ومنحت لها إمكانيات هامة في تحقيق التراكم الرأسمالي، وعليه فإن ما تحتاجه الدول العربية هو الوعي الكافي للتّحديات التي تعترضها في ميدان المعرفة العلمية والتكنولوجية فلا بد لحكومات هذه الدول أن تعد العدة كي تقلص من الفجوة الرقمية، فخصائص ومقومات الجهاز الحكومي له تأثير على كفاءة وفعالية المنظمات والمؤسسات العامة والخاصة، لذلك ينبغي على الدول العربية طرح أساليب علاجية تتعلق بالسياسات التي يجب إتباعها وأن تضع القواعد والإجراءات المسيّرة والمحفزة للأفراد والمؤسسات لممارسة الأنشطة وتعزيز القدرة على مواجهة التحديات وتقوية الاستعداد للاندماج في الاقتصاد الجديد، والتكيف مع هدا الواقع لذي كشف عن متغيرات هامة مست مختلف المجالات. Abstract: In the light of new variables that caused a technological revolution, the problematic of digital gaps appears and shows a new environment caused by information and technological development. This is evaluated by the existence of knowledge basis within the new economy; bay the way, the new economy based on information and communication technologies is the frame of economic developed countries, giving them the way to realize a capital accumulation. Thus Arab countries need a conscience of the scientific and technological knowledge challenges, so they should make efforts to minimize the digital gaps, putting a motivate environment for enterprises and have au outlook to integrate their selves in the new economy. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
;vol.3/4 |
|
dc.subject |
الفجوة الرقمية، تكنولوجيا الإعلام والاتصال، الأنترنت، الهاتف النقال، التنمية، الفقر، الدول العربية. |
en_US |
dc.title |
الفجوة الرقمية ومقومات الاندماج في الاقتصاد الجديد |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
-
الإستراتيجية و التنمية [261]
Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest: Economics, Econometrics and Finance; Economics and Econometrics; Finance; Business, Management and Accounting; Accounting; Business and International Management; Marketing; Strategy and Management; Tourism, Leisure and Hospitality Management; Industrial relations; Islamic Economy.
Afficher la notice abrégée