Dépôt DSpace/Manakin

معايير تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي بالجزائر -وجهة نظر محور العملية التعليمية-

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author خليفة يعقوبي
dc.contributor.author محمد بلبية
dc.date.accessioned 2019-06-17T11:52:09Z
dc.date.available 2019-06-17T11:52:09Z
dc.date.issued 2013-07-31
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/10877
dc.description.abstract تهدف الورقة البحثية الى استطلاع آراء الطلاب في الجامعة الجزائرية ازاء جودة ادارة الكلية ومدى مطابقتها لمعايير إدارة الجودة الشاملة، وذلك من خلال دراسة ميدانية بجامعة الدكتور مولاي الطاهر بسعيدة؛ حيث تم اللجوء الى أسلوب الاستقصاء بتوزيع مائة استمارة بصفة عشوائية على طلبة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية، تم استرجاع منها 75 استمارة قابلة للتحليل أي بنسبة 75%. في ضوء أهداف الدراسة وفروضها، تم الإعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصائية بهدف اختبار الفرضيات من بينها ( معامل ألفا كرومباخ، مقياس ليكارت الخماسي، اختبار Student، اختبار Fisher، ومعامل الإرتباط Pearson)، وقد تمت معالجة البيانات بإستخدام البرنامج التطبيقي SPSS. كما اضفت الدراسة الى تقديم بعض التوصيات لتجسيد تطبيق معايير ادارة الجودة الشاملة. Abstract: This paper is designed to look for the students’ views in Algerian universities regarding the quality of the administrative management, and its conformity to the standards of Total Quality Management (TQM), through a field study at the University Dr. Moulay Taher, Saida, Algeria in a form of a survey. A hundred questionnaires were given randomly to students from the Faculty of Economics; however, only 75% of questionnaires are used in the analysis. In light of the objectives of this study and its assumptions, we relied on a set of statistical methods in order to test hypotheses, including Coefficient Cronbach's Alpha, Likert Scale, Student Test, Fisher Test and Pearson's Correlation Coefficient, and the data were treated using the software application SPSS 19 th version. This study make some recommendations for the application of TQM Standards. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.relation.ispartofseries ;vol.3/5
dc.subject إدارة الجودة الشاملة، التعليم العالي، الطالب الجامعي، الإدارة التعليمية. en_US
dc.title معايير تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي بالجزائر -وجهة نظر محور العملية التعليمية- en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

  • الإستراتيجية و التنمية [261]
    Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest:  Economics, Econometrics and Finance;  Economics and Econometrics;  Finance;  Business, Management and Accounting;  Accounting;  Business and International Management;  Marketing;  Strategy and Management;  Tourism, Leisure and Hospitality Management;  Industrial relations;  Islamic Economy.

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte