Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
جمال لعمارة |
|
dc.date.accessioned |
2019-06-26T10:23:31Z |
|
dc.date.available |
2019-06-26T10:23:31Z |
|
dc.date.issued |
2017-01-31 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/11186 |
|
dc.description.abstract |
يهدف هذا البحث إلى توضيح معيارية العلاقات الحاكمة لسلوك الإنسان في علاقته بخالقه أولاً، وفي علاقته بالكون الذي يعيش فيه ثانيًا، وفي علاقته مع غيره من البشر الذين يتفاعلون معه ثالثًا. وهي أبعاد نظرية ثلاثة تحدد مجال علم الاقتصاد الإسلامي، وتمثل الرؤية الاقتصادية الإسلامية التي يثبت البحث أنها الرؤية المعيارية لهذه العلاقات مقارنة مع الرؤية التي تبنتها النظرية الاقتصادية المعاصرة وبنت عليها قوانينها العلمية وآرائها الفكرية. وقد توصل البحث إلى النتائج التالية: - تنعكس قضية التوحيد على البُعدُ الإيماني التعبدي للاقتصاد الإسلامي وتُكسِّبُ النشاط الاقتصادي بُعدًا ماديًا وروحياً؛ - يعتبر الاقتصاد الإسلامي أن علاقة الإنسان بالطبيعة هي علاقة توازنيه، أساسها التسخير والاستخلاف، مما يجعل كلاً من الإنسان والكون نسق حاجة وقيمة للآخر، وأن الظواهر الاختلالية هي انعكاس لانحرف السلوك البشري عن القوانين المعيارية؛ - ترتكز العلاقة بين الإنسان والإنسان في الاقتصاد الإسلامي على بعد تعاملي أخلاقي يحدد طبيعة العلاقة بين الأنا والآخر، والفرد والمجتمع في علاقة تأثيرية متبادلة. Abstract: This research aims to clarify the standardization of the relationships that governs human behavior with respect to his Creator first, with the universe in which he lives a second, and with others human whom they interact with him. These three dimensions determine the theoretical framework of the Islamic economics, and its vision. The research confirms the vision that accommodates standardized relationships in comparison with the vision of contemporary economic theory and its integral Laws and intellectual thoughts. The research has come to the following conclusions: - Tawhid (Monotheism) is a faith issue denotes worshiping that implies materialistic and spiritual dimensions in Islamic Economics activities ; - In Islamic economics, the relationship of man and nature is a balanced one based on harnessing “Taskheer” and succession “Istikhlaf” that makes both mankind and the universe a system of mutual need and value for each other. Therefore, any imbalances phenomena reflect the deviation of human behavior from standardized laws ; - The relationship between men in the Islamic economics depends on ethics specifying the nature of the relationship between the ego and the other, the individual and society in an interdependence relationships. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
;vol.7/12 |
|
dc.subject |
الاقتصاد الإسلامي، السلوك البشري، علاقة الإنسان، البعد الإيماني التعبدي، البعد البيئي، البعد التعاملي الأخلاقي. |
en_US |
dc.title |
معيارية العلاقات الحاكمة للسلوك البشري في الاقتصاد الإسلامي (دراسة مقارنة مع النظرية الاقتصادية المعاصرة) |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
-
الإستراتيجية و التنمية [261]
Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest: Economics, Econometrics and Finance; Economics and Econometrics; Finance; Business, Management and Accounting; Accounting; Business and International Management; Marketing; Strategy and Management; Tourism, Leisure and Hospitality Management; Industrial relations; Islamic Economy.
Afficher la notice abrégée