Dépôt DSpace/Manakin

تطبيق إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات الصحية كمدخل لتحسين جودة خدماتها - دراسة حالة مستشفى محمد بوضياف بالمدية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author أمال العربي بن حورة
dc.contributor.author علي مكيد
dc.date.accessioned 2019-06-26T11:03:40Z
dc.date.available 2019-06-26T11:03:40Z
dc.date.issued 2017-01-31
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/11192
dc.description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى بيان مدى تأثير إتباع مفهوم إدارة الجودة الشاملة على مستوى أداء الخدمة الصحية في المستشفيات الجزائرية وذلك من خلال توضيح مدى تأثير العوامل التالية: إيمان الإدارة العليا والتزامها بتطبيق مفهوم إدارة الجودة الشاملة، وتمكين العاملين ومشاركتهم وتحفيزهم، والثقافة التنظيمية السائدة، والسعي المستمر لتحسين جودة الخدمة الصحية في أحد المستشفيات العمومية وهو مستشفى محمد بوضياف بالمدية. للقيام بهذه الدراسة تم استخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات حيث تم توزيعها على عمال المستشفى، واستبانة أخرى تم توزيعها على المرضى لمعرفة تقييمهم لجودة الخدمة الصحية ،وقد بينت النتائج المتوصل إليها إلى أن اغلب مبادئ هذا المنهج غير مطبقة والخدمات الصحية المقدمة ذات جودة متدنية وهذا من وجهة نظر المرضى والعاملين بالمستشفى. Abstract This study aimed to state the extent of the impact of following the total quality management concept on the performance of health service in the Algerian hospitals, through clarifying the extent of the impact of the following factors: The senior management’s belief and commitment to implement the total quality management concept, the empowerment, participation and motivation of employees, the dominant organizational culture, and the continuous improvement in the quality of health service in a public hospital which is Mohammed Boudiaf Hospital in MEDEA To conduct this study, a questionnaire was used as a data collection tool and distributed to hospital workers, and another questionnaire was distributed to patients to find out their assessment of health service quality. The results have shown that most of these approach principles are not applied and the health services provided are with low quality, and this is from the patients and the hospital workers’ point of view. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.relation.ispartofseries ;vol.7/12
dc.subject المؤسسات الصحية، الخدمات الصحية، إدارة الجودة الشاملة، التحسين المستمر، SPSS en_US
dc.title تطبيق إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات الصحية كمدخل لتحسين جودة خدماتها - دراسة حالة مستشفى محمد بوضياف بالمدية en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

  • الإستراتيجية و التنمية [261]
    Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest:  Economics, Econometrics and Finance;  Economics and Econometrics;  Finance;  Business, Management and Accounting;  Accounting;  Business and International Management;  Marketing;  Strategy and Management;  Tourism, Leisure and Hospitality Management;  Industrial relations;  Islamic Economy.

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte