Dépôt DSpace/Manakin

نماذج وطرق قياس علاقة جودة وتنافسية الخدمات السياحية بالقطاع السياحي للدول المغاربية (2007/20017)

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author حنان حراث
dc.date.accessioned 2019-06-30T10:43:42Z
dc.date.available 2019-06-30T10:43:42Z
dc.date.issued 2018-12-30
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/11268
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة الى بناء النماذج و الطرق المناسبة التي من خلالها يمكننا قياس علاقة جودة وتنافسية الخدمات السياحية بالقطاع السياحي للدول المغاربية للسنوات (2007/2017) و ذلك من خلال ترتيب هذه الدول في المؤشرات السياحية الدولية ذات العلاقة ، والتي تتضمنها تقارير التنافسية السياحة والسفر الصادرة عن منتدى الاقتصادي العالمي (دافوس) .وفيها تم الاعتماد على عدة أساليب منها الوصفي و التحليل وفيه تم تحليل المؤشرات التنافسية السياحية للدول محل الدراسة و المقارن ن و الأسلوب الإحصائي القياسي ، حيث توصلت الدراسة أن النموذج المناسب لقياس أثر جودة وتنافسية الخدمات السياحية على القطاع السياحي لهذه الدول هي نماذج panelومنه تم الحصول أن المتغيرات الحقيقية التي تفسر جذب وتوافد السياح للدول محل الدراسة هي كل من (الموارد البشرية ، جاهزية تكنولوجيا المعلومات ، تنافسية الأسعار ، والموارد الطبيعية ) ومنه تحقيق الميزة التنافسية لهذه الدول في السوق العالمية. الكلمات المفتاحية :جودة الخدمات السياحية ، تنافسية السياحية ، نماذج بانل ،الدول المغاربية. . تصنيف JEL: L83 ،P59 ،C23،O57 . Abstract: The objective of this study is to build appropriate models and methods through which we can measure the relationship between the quality and competitiveness of tourism services in the Maghreb tourist sector for the years 2007/2017 by arranging these countries in the relevant international tourist indicators, The World Economic Forum (Davos). It was based on a number of descriptive and analytical methods, in which the competitive competitiveness indicators of the countries studied, the comparison and the statistical method were analyzed. The study found that the appropriate model for measuring the impact of quality and competitiveness of services Aahih on the tourism sector of these countries are panel models and it was obtained that the real variables that explain the attraction and the influx of tourists to the countries under study are both (human resources, the readiness of information technology, competitive prices, natural resources) and from achieving the competitive advantage of these countries in the global market. Keywords: quality of tourism services,competitiveness Tourism, PANEL models , Maghreb countries. Code JEL :L83,P59,C23 ,O57 . en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject جودة الخدمات السياحية ، تنافسية السياحية ، نماذج بانل ،الدول المغاربية en_US
dc.title نماذج وطرق قياس علاقة جودة وتنافسية الخدمات السياحية بالقطاع السياحي للدول المغاربية (2007/20017) en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

  • الإستراتيجية و التنمية [261]
    Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest:  Economics, Econometrics and Finance;  Economics and Econometrics;  Finance;  Business, Management and Accounting;  Accounting;  Business and International Management;  Marketing;  Strategy and Management;  Tourism, Leisure and Hospitality Management;  Industrial relations;  Islamic Economy.

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte