Dépôt DSpace/Manakin

التوافق المهني وعلاقته بالكفاءة الذاتية المدركة لدى عينة من مستشاري التوجيه المدرسي والمهني بولاية مستغانم

Afficher la notice abrégée

dc.date.accessioned 2020-10-08T13:18:41Z
dc.date.available 2020-10-08T13:18:41Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/15727
dc.description.abstract ملخص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن العالقة التي تربط التوافق المهني بالكفاءة الذاتية المدركة لدى عينة من مستشاري التوجيه المدرسي والمهني لوالية مستغانم، باستخدام المنهج الوصفي، و تطبيق أداتين معدلتين من طرف الباحثة بعد حساب خصائصهما السيكومترية وهما: مقياس التوافق المهني، ومقياس الكفاءة الذاتية المدركة على عينة من خمسة خمسين )55 )مستشارا ومستشارة بمركز التوجيه المدر سي والمهني بمستغانم. ولتحليل نتائج الدراسة تم االستعانة بحزمة التحليل االحصائي )Spss اصدار20 . ( مستوى التوافق و مستوى الكفاءة الذاتية المدركة جاءت نتائجهما مرتفعة لدى ومن أبرز نتائج من ًّ ها أن كال عينة البحث، مع عدم وجود فروق ذات داللة احصائية في مستوى التوافق المهني حسب متغير الجنس، الطور التعليمي والمستوى التعليمي، في حين انه توجد فروق ذات داللة احصائية حسب المستوى المذكور تعزى لمتغير الخبرة المهنية بين فئتين )اقل من 5 سنوات وأكثر من 10 سنوات( و )من 5 سنوات الى 10 وأكثر من 10 سنوات(، مع عدم وجود فروق ذات داللة احصائية في مستوى الكفاءة الذاتية المدر كة حسب المتغيرات االربع الجنس، الطور التعليمي، المستوى التعليمي والخبرة المهنية. وبالتالي يمكن التنبؤ بالتوافق المهني لدى عينة البحث من خالل كفاءتهم الذاتية المدركة، مع وجود عالقة ارتباطية موجبة بين التوافق المهني والكفاءة الذاتية المدركة لديهم. وفي ضوء النتائج سابقة الذكر قدمت مجموعة من التوصيات والمقترحات. الكلمات المفتاحية: التوافق المهني؛ الكفاءة الذاتية المدركة؛ مستشار التوجيه المدرسي و المهني. د Professional compatibility and its relation to perceived self-reliance in a sample of school and professional guidance counsellors in the wilaya of Mostaganem Abstract: The present study aimed to reveal the relationship between professional compatibility and perceived self-efficacy among a sample of school and professional guidance counsellors in the wilaya of Mostaganem; using the descriptive approach ,and the application of two tools modified by the researcher after calculating their psychometric properties ,namely : the level of professional Compability , and a measure of perceived self-efficacy on a sample of fity – five (55) counselors and counselors at the school and vocational unification center in Mostaganem , and to analyze the results of the study ,a statistical analysis package (SPSS-20). The most prominent results include that both the level of compatibility and the level of selfcompetence recognized were high in the sample of research, with no statistically significant differences in the level of professional compatibility according to the sex variable, educational stage and educational level. While there are statistically significant differences depending on the level mentioned, due to the variable in professional experience between two categories (less than 5 years and more than 10 years) and (5 to 10 years and over 10 years).,with no There are no statistically significant differences in the level of self-competence recognized by four-sex variables, educational phase, educational level and professional experience. The professional compatibility of the research sample can therefore be predicted through their self-aware competence, with a positive correlation between professional compatibility and self-efficacy that they are aware of. In the light of the above-mentioned conclusions, a set of recommendations and proposals was made. Keywords : Profissional Compability; Perceived Self-Efficacy; school and vocatuional guidance counselor . en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject التوافق المهني،الكفاءة الذاتية ،التوجيه المدرسي en_US
dc.title التوافق المهني وعلاقته بالكفاءة الذاتية المدركة لدى عينة من مستشاري التوجيه المدرسي والمهني بولاية مستغانم en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte