Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بلمهدي, فتيحة |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-08T08:22:31Z |
|
dc.date.available |
2021-07-08T08:22:31Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/18199 |
|
dc.description.abstract |
مــلـخص الدراســـة
هدفت الدراسة الحالیة إلى التعرف على أنماط الذكاءات المتعددة الأكثر انتشارا لدى عینة من
تلامیذ السنة الثالثة ثانوي بدائرة الرحویة ولایة تیارت، كما هدفت إلى معرفة الفروق بین التلامیذ في
الذكاءات المتعددة حسب متغیر الجنس، لذا تم تطبیق أداة الدراسة على عینة قوامها (32 (تلمیذ وتلمیذة
، وبعد معالجة البیانات إحصائیا باستخدام برنامج v20 SPSS ، توصلت الدراسة إلى النتائج التالیة:
- الذكاء الأكثر انتشارا لدى عینة الدراسة هو الذكاء الذاتي بینما احتل الذكاء الموسیقي المرتبة الأخیرة.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائیة وعملیة متوسطة بین الجنسین في بعض الذكاءات (اللغوي، الجسمي،
الوجودي، الریاضي) لصالح الإناث، بینما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة وعملیة في أنواع الذكاءات
المتبقیة( الطبیعي، المو سیقي، الاجتماعي، الفضائي، الذاتي).
الكلمات المفتاحیة: الذكاءات المتعددة. د
Abstract :
The present study aimed to identify the types of multiple intelligences, The most
prevalent among a sample of third-year high school students in Al-Rahouia Circle, Tiaret
state, It also aimed to find out the differences between the students in the multiple
intelligences according to the gender variable, Therefore, the study tool was applied to a
sample of (32) male and female students, and after processing the data statistically using the
SPSS v20 program, the study reached the following results:
- Intelligence most prevalent among the study sample is subjective intelligence, while musical
intelligence ranked last
- There are moderate statistical and practical differences between the sexes in some
intelligences (linguistic, physical, existential, mathematical) in favor of females, while there
are no statistically significant and practical differences in the types of the remaining
intelligences.( Natural, Musical, Social, Spatial, Self.)
Keywords: multiple intelligences |
en_US |
dc.publisher |
كلية العلوم الاجتماعية |
en_US |
dc.subject |
الذكاءات المتعددة؛النفس المدرسي(علم) |
en_US |
dc.title |
الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في ضوء المتغيرات |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée