DSpace Repository

الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في ضوء المتغيرات

Show simple item record

dc.contributor.author بلمهدي, فتيحة
dc.date.accessioned 2021-07-08T08:22:31Z
dc.date.available 2021-07-08T08:22:31Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/18199
dc.description.abstract مــلـخص الدراســـة هدفت الدراسة الحالیة إلى التعرف على أنماط الذكاءات المتعددة الأكثر انتشارا لدى عینة من تلامیذ السنة الثالثة ثانوي بدائرة الرحویة ولایة تیارت، كما هدفت إلى معرفة الفروق بین التلامیذ في الذكاءات المتعددة حسب متغیر الجنس، لذا تم تطبیق أداة الدراسة على عینة قوامها (32 (تلمیذ وتلمیذة ، وبعد معالجة البیانات إحصائیا باستخدام برنامج v20 SPSS ، توصلت الدراسة إلى النتائج التالیة: - الذكاء الأكثر انتشارا لدى عینة الدراسة هو الذكاء الذاتي بینما احتل الذكاء الموسیقي المرتبة الأخیرة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائیة وعملیة متوسطة بین الجنسین في بعض الذكاءات (اللغوي، الجسمي، الوجودي، الریاضي) لصالح الإناث، بینما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة وعملیة في أنواع الذكاءات المتبقیة( الطبیعي، المو سیقي، الاجتماعي، الفضائي، الذاتي). الكلمات المفتاحیة: الذكاءات المتعددة. د Abstract : The present study aimed to identify the types of multiple intelligences, The most prevalent among a sample of third-year high school students in Al-Rahouia Circle, Tiaret state, It also aimed to find out the differences between the students in the multiple intelligences according to the gender variable, Therefore, the study tool was applied to a sample of (32) male and female students, and after processing the data statistically using the SPSS v20 program, the study reached the following results: - Intelligence most prevalent among the study sample is subjective intelligence, while musical intelligence ranked last - There are moderate statistical and practical differences between the sexes in some intelligences (linguistic, physical, existential, mathematical) in favor of females, while there are no statistically significant and practical differences in the types of the remaining intelligences.( Natural, Musical, Social, Spatial, Self.) Keywords: multiple intelligences en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject الذكاءات المتعددة؛النفس المدرسي(علم) en_US
dc.title الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في ضوء المتغيرات en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account