Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
كان فاطمة الزهراء |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-12T08:50:33Z |
|
dc.date.available |
2021-07-12T08:50:33Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/18250 |
|
dc.description.abstract |
الملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أسالیب التدریس و علاقتها بصعوبة التفكیر الاستدلالي لدى
عینة من (65 (طالب و طالبة جامعیین للسنة (2019 -2020 ،(باستخدام المنهج الوصفي و اعتمدت
الطالبة على مقیاس أسالیب التدریس و الذي تم بناؤه من طرف الطالبة و اختبار التفكیر الاستدلالي الذي
أخذ من أطروحة دكتوراه للباحث محسن علي محمد تمیمي (2008 (و بعد التحقق من الخصائص
السیكومتریة المتمثلة في الصدق و الثبات و علیه تمت معالجة البیانات المتحصل علیها بالاعتماد على
برنامج 20 SPSS ،و بعد تحلیل النتائج توصلت هذه الدراسة إلى النتائج التالیة.
1 -توجد علاقة ارتباطیة بین أسالیب التدریس التي یستخدمها الأستاذ و صعوبة في التفكیر
الاستدلالي لدى الطالب الجامعي.
2 -أسلوب الخبیر لیس هو الأكثر استخداما بین الأساتذة في الجامعة.
3 -توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في صعوبة التفكیر الاستدلالي تعزي إلى متغیر الجنس.
4 -توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في صعوبة التفكیر الاستدلالي تعزي إلى متغیر التخصص.
الكلمات المفتاحیة:
أسالیب التدریس، التفكیر الاستدلالي، الطلبة الجامعیین
د
Summary:
This study aimed to reveal the teaching methods and their relationship to the
difficulty of inferential thinking among a sample of (65) male and female
university students for the year (2019-2020), using the descriptive curriculum.
The inference that was taken from the doctoral thesis of the researcher Mohsen
Ali Muhammad Tamimi (2008), and after verifying the psychometric properties
of validity and stability, and accordingly, the data obtained were processed
depending on the SPSS 20 program, and after analyzing the results, this study
reached the following results.
1- There is a correlation between the teaching methods used by the professor
and the difficulty in inferential thinking among the university student.
2- The expert’s style is not the most widely used among professors at the
university.
3- There are statistically in the difficulty of inferential thinking due to the
gender variable.
4- There are statistically significant differences in the difficulty of inferential
thinking due to the specialization variable.
key words:
Teaching methods, inferential thinking, university students |
en_US |
dc.publisher |
كلية العلوم الاجتماعية |
en_US |
dc.subject |
اساليب التدريس؛صعوبة التفكير الاستدلالي |
en_US |
dc.title |
اساليب التدريس وعلاقتها بصعوبة التفكير الاستدلالي لدى الطالب الجامعي |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée