Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
ADANE, Nassim |
|
dc.date.accessioned |
2023-07-17T12:05:57Z |
|
dc.date.available |
2023-07-17T12:05:57Z |
|
dc.date.issued |
2023-06-19 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/23837 |
|
dc.description.abstract |
بعد ذلك التمييز بين كل نموذج من النماذج وفقا لبراعة نهجها.نحن نميز ةقليديا بين النماذج المجهرية والنماذج العيانية.يتم تطبيق الاول لتمثيل التطور الفردي للمركبات بينما يهتم الأخير بالتدفق الكلي لتدفق المركبات
تكشف محاكاة حركة المرور على الطرق الآن عن احتياجات حقيقية من حيث الروابط الرياضية المتماسكة بين هذين المقياسين للتمثيل. تقترح أعمال قليلة انتقالا صارما من المجهري إلى العياني.
يرغب هذا العمل في إبراز هذه الحاجة ويقترح شرح إجابة لهذه المشكلة. بالإضافة إلى ذلك ، نسلط الضوء على دراستين حالة ، لا سيما دراسة وصلة الطريق السريع الجديدة بين تلمسان والعريشة في ولاية تلمسان ودراسة المرور لمفترق مفتاح الشمالي في ولاية البليدة ، واستخدام نموذجين
للمحاكاة الكلية الثابتة و الدراسة الأولى TRANSCAD
للمحاكاة الدقيقة الديناميكية والدراسة الثانية VISSIM و
. للقيام بذلك ، سنقوم بتحليل قياسات حركة المرور من البرنامجين وفقا للمقياسين ، مع محاولة التأكيد في الختام على التكامل بين المقياسين في حل دراسة حركة المرور للتكتل
La modélisation du trafic routier fait intervenir différentes échelles d’observation. Il est alors possible de distinguer chacun des modèles selon la finesse de leur approche. Nous distinguons classiquement les modèles microscopiques et les modèles macroscopiques. Les premiers s’appliquent à représenter l’évolution individuelle des véhicules tandis que les seconds s’intéressent à l’écoulement global du flux de véhicules.
La simulation du trafic routier fait désormais apparaître de réels besoins en termes de liens mathématiques cohérents entre ces deux échelles de représentation. Peu de travaux proposent un passage rigoureux du microscopique au macroscopique. Ce travail souhaite mettre en avant ce besoin et se propose d’expliciter une réponse à ce problème. De plus, nous soulignons sur deux cas d’études, notamment l’étude de la nouvelle liaison autoroutière Tlemcen-El Aricha dans la Wilaya de Tlemcen et l’étude de Trafic du Carrefour Nord de Meftah dans la Wilaya de Blida, l’utilisation de deux modèles TRANSCAD pour la Macrosimulation statique et la première étude et VISSIM pour la MicroSimulation Dynamique et la deuxième étude. Pour cela, nous analyserons les mesures de trafic issues des deux programmes selon les deux échelles, tout en essayant de souligner en conclusion la complémentarité entre les deux échelles dans la résolution d’une étude de trafic d’une agglomération.
MOTS CLES : MODELISATION, TRAFIC ROUTIER, TRANSCAD, PTV VISSIM, CAPACITE.
Traffic modeling involves different observation scales. It is then possible to characterize each model depending on their precision of approach. Typically, one can distinguish microscopic and macroscopic models. The first ones apply to represent the individual evolution of vehicles while the second ones want to reproduce the flowing stream of road users.
The simulation of road traffic now reveals real needs in terms of coherent mathematical link between these two representation scales.Few studies propose a rigorous transition from microscopic to macroscopic.This Work aims to highlight this need and to explain a response to this problem. In addition, we highlight two case studies, including the study of the new Tlemcen-El Aricha motorway link in the Wilaya of Tlemcen and the Traffic study of the northern crossroads of Meftah in the wilaya of Blida, the use of two TRANSCAD models for static simulation and the first study and VISSIM for Dynamic Microsimulation and the second study.To do this, we will analyze traffic measures from the two programs on both scales, while trying to emphasize in conclusion the complementarity between the two scales in the resolution of a traffic study of an agglomeration.
Traffic modeling involves different observation scales. It is then possible to characterize each model depending on their precision of approach. Typically, one can distinguish microscopic and macroscopic models. The first ones apply to represent the individual evolution of vehicles while the second ones want to reproduce the flowing stream of road users.
The simulation of road traffic now reveals real needs in terms of coherent mathematical link between these two representation scales.Few studies propose a rigorous transition from microscopic to macroscopic.This Work aims to highlight this need and to explain a response to this problem. In addition, we highlight two case studies, including the study of the new Tlemcen-El Aricha motorway link in the Wilaya of Tlemcen and the Traffic study of the northern crossroads of Meftah in the wilaya of Blida, the use of two TRANSCAD models for static simulation and the first study and VISSIM for Dynamic Microsimulation and the second study.To do this, we will analyze traffic measures from the two programs on both scales, while trying to emphasize in conclusion the complementarity between the two scales in the resolution of a traffic study of an agglomeration. |
en_US |
dc.language.iso |
fr |
en_US |
dc.publisher |
BELGUESMIA Noureddine |
en_US |
dc.subject |
MODÉLISATION |
en_US |
dc.subject |
TRAFIC ROUTIER |
en_US |
dc.subject |
TRANSCAD |
en_US |
dc.subject |
PTV VISSIM |
en_US |
dc.subject |
CAPACITE |
en_US |
dc.title |
Modélisation Macroscopique Statique et Microscopique Dynamique du Trafic Routier |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée