Dépôt DSpace/Manakin

إنعكاسات التكوين الجامعي على الميداني لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية للتعليم المتوسط

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author دهرار, رمضان
dc.date.accessioned 2023-09-17T09:13:10Z
dc.date.available 2023-09-17T09:13:10Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/24184
dc.description MEPS-2023-6 en_US
dc.description.abstract ملخص الدراسة : جاءت الدراسة تحت عنوان : " انعكاسات التكوين الجامعي على العمل الميداني لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية للتعليم المتوسط " دراسة ميدانية على المقاطعة الغربية لولاية غليزان انطلاقا من التباين الواضح في أداء أساتذة التربية البدنية ، أردنا ان نستقصي عن أسباب ذلك فركزنا على التكوين القاعدي لأساتذة المادة ، وهو التكوين الجامعي لنرى إن كانت هنالك أسباب دفعت إلى ذلك، فافترضنا أنه للتخصص ( التربية البدنية والرياضية ، التدريب الرياضي ، النشاط الرياضي المكيف ) في الجامعة ، وكذا الفاصل الزمني بين سنة التخرج و سنة التوظيف مع الخبرة المهنية، تأثيرا على العمل الميداني،المتمثل في الإلمام بالتشريع المدرسي المنظم لعلاقات العمل داخل المجموعة التربوية و الذي يحقق مطلب موظف ، وكذلك أهم مهام التخصص المتمثلة في (التخطيط و التنفيذ و التقويم)التي تحقق مطلب تعليم، تم اعتمادالمنهج الوصفي ،و الدراسة الإستطلاعية بتوظيف الإختبار و إعادة الإختبار،أداة الدراسة الإستبانة، عينة الدراسة 60 أستاذا التحليل الإحصائي برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS الإصدار 25 ، و عرض النتائج و مناقشتها جاءت على النحو التالي : - التكوين الجامعي ينعكس إيجابا على الإلمام بالتشريع المدرسي و على مهام التخطيط التربوي و التقويم التربوي للأساتذة حاملي تخصص تربية بدنية ورياضية و سلبا على حاملي تخصص التدريب الرياضي و النشاط الرياضي المكيف . - التكوين الجامعي ينعكس إيجابا على مهمة التنفيذ للأساتذة حاملي تخصص تربية بدنية ورياضية والتدريب الرياضي و سلبا على حاملي تخصص النشاط الرياضي المكيف - الخبرة الميدانية تنعكس إيجابا على العمل الميداني للأساتذة عموما ما عدا مهمة التخطيط التربوي فهي تنعكس عليه سلبا ، أما الفاصل الزمني بين سنة التخرج و سنة التوظيف كلما طال كلما كان سلبيا أكثر . كانت أهم توصية هي ضرورة إعتماد المدرسة العليا للتربية البدنية والرياضية في المستويات التعليمية الثلاث ، بالأخص بعد قرار توظيف أساتذة تربية بدنية ورياضية في التعليم الإبتدائي . Education Teachers in Middle Education: A Field Study in the Western District of relizane Province." Given the evident variation in the performance of physical education teachers, we aimed to investigate the reasons behind this. We focused on the basic education received by teachers, specifically their university education, to determine if there were any factors contributing to this variation. We assumed that the specialization (physical education and sports, sports training, conditioned sports activity) at the university level, as well as the time gap between graduation and employment along with professional experience, have an impact on field work. This field work involves familiarity with the educational legislation governing work relationships within the educational group, which fulfills the employee's requirements, as well as the important specialization tasks of planning, execution, and evaluation, which fulfill the educational requirements. We adopted a descriptive and survey research methodology, utilizing testing and retesting through the questionnaire as the study instrument. The study sample consisted of 60 teachers, and the statistical analysis was performed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 25. The results and discussions were presented as follows: University education has a positive impact on familiarity with educational legislation and the educational planning and evaluation tasks for teachers specializing in physical education and sports. However, it has a negative impact on those specializing in sports training and conditioned sports activity. University education has a positive impact on the execution task for teachers specializing in physical education and sports as well as sports training, but it has a negative impact on those specializing in conditioned sports activity. Field experience has a positive impact on overall field work for teachers, except for the planning task, which has a negative impact. The longer the gap between graduation and employment, the more negative the impact. The most important recommendation was the necessity of adopting the Higher School of Physical Education and Sports at all three educational levels, especially after the decision to employ physical education teachers in primary education. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher (institut d’éducation sportive et physique / Université de Mostaganem, 2023 en_US
dc.subject التكوين الجامعي- العمل الميداني – التشريع المدرسي – المهام التدريسية - أستاذ التربية البدنية والرياضية - التعليم المتوسط / University education, field work- educational legislation - teaching tasks - physical education teacher- middle education. en_US
dc.title إنعكاسات التكوين الجامعي على الميداني لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية للتعليم المتوسط en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte