Dépôt DSpace/Manakin

دراسة مستوى القلق عند المتدئين في تعلم السباحة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بكوش, دعاء
dc.date.accessioned 2024-11-07T08:46:04Z
dc.date.available 2024-11-07T08:46:04Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/27770
dc.description LES-2024-19 en_US
dc.description.abstract تهدف الدراسة التي بين أيدينا إلى محاولة معرفة مستوى القلق لدى الطلبة المبتدئين عند تعلم السباحة. وتحديد الاتجاهات نحو السباحة، والمعتقدات الشخصية نحو السباحة ونحو الماء للطلبة. لذا اجرينا هذا البحث على مستوى مسبح معهد التربية البدنية والرياضية-مستغانم- وطبقت الدراسة على 30 طالب سنة اولى ليسانس منهم 11ذكور و 19 إناث. لأجل ذلك إتبعت المنهج الوصفي بطريقة مسحية ومقارنة، حيث استخدمت الطالبة ادوات عديدة منها الاطار النظري وكذا اداة لجمع البيانات المتمثلة في مقياس القلق من السباحة لمحمد حسن علاوي الذي يحمل صورتين: • قائمة الاتجاهات نحو السباحة (الصورة أ). • قائمة المعتقدات الشخصية نحو السباحة ونحو الماء (الصورة ب). واستخدمت برنامج SPSS لمعالجة البيانات وجاءت أهم النتائج: • اتجاهات الطلبة المبتدئين في تعلم السباحة طبيعي. • توجد معتقدات شخصية طبيعية نحو السباحة ونحو الماء لدى الطلبة المبتدئين في تعلم السباحة. • يوجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات الطلبة نحو السباحة تعزى لمتغير الجنس. • لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في المعتقدات الشخصية للطلبة نحو السباحة ونحو الماء تعزى لمتغير الجنس. وهذا ما أدى إلى إقتراح أهم الإقتراحات والتوصيات التي تمثلت في اختيار البرامج الكفيلة بالتكفل بمثل هذه الحالات المتمثلة في الخوف والقلق. والقيام بالبحوث العلمية لفهم علاقة مستوى القلق عند تعلم السباحة بالاداء الرياضي والتحسن في مهارات السباحة. // // // // Summary: The study at hand aims to try to determine the level of anxiety among beginner students when learning to swim. Determining attitudes towards swimming, and personal beliefs towards swimming and towards water for students. Therefore, we conducted this research at the swimming pool level of the Institute of Physical Education and Sports - Mostaganem - and the study was applied to 30 first-year bachelor’s students, including 11 males and 19 females. For this reason, I followed the descriptive approach in a survey and comparative manner, where the student used many tools, including the theoretical framework, as well as a tool for collecting data, represented by the swimming anxiety scale by Muhammad Hassan Allawi, which carries two images: • List of swimming directions (Photo A). • List of personal beliefs towards swimming and towards water (photo B). I used SPSS to process the data and the most important results were: • Attitudes of beginner students in learning to swim naturally. • There are natural personal beliefs towards swimming and towards water among students who are beginning to learn to swim. • There are statistically significant differences in students’ attitudes towards swimming due to the gender variable. • There are no statistically significant differences in students’ personal beliefs toward swimming and toward water due to the variable gender. This is what led to the proposal of the most important suggestions and recommendations, which were the selection of programs capable of taking care of such cases of fear and anxiety. Conducting scientific research to understand the relationship of the level of anxiety when learning to swim to sports performance and improvement in swimming skills. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Institut d'Éducation Physique et Sportive - Mostaganem 2023/2024 en_US
dc.subject القلق – الطلبة المبتدئين – تعلم السباحة // // : anxiety – beginner students – learning to swim en_US
dc.title دراسة مستوى القلق عند المتدئين في تعلم السباحة en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte