Dépôt DSpace/Manakin

الممارسة الإعلامية في ظل تطور تقنيات الذكاء الاصطناعي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author العربي داني, خديجة
dc.contributor.author حبيس, إيمان
dc.date.accessioned 2025-07-15T11:45:25Z
dc.date.available 2025-07-15T11:45:25Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29054
dc.description.abstract طرحت هذه الدراسة موضوع الممارسة الإعلامية في ظل تطور تقنيات الذكاء الاصطناعي -دراسة ميدانية على عينة من صحفيين وإعلاميين من إذاعتي مستغانم ومعسكر – و الممتدة من فترة 05 ماي الى 18 ماي 2025 ,حيث سعت هذه الدراسة بشكل عام إلى البحث واستكشاف التحديات التي تواجه الإعلاميين و الصحفيين في إذاعة مستغانم و معسكر في التسارع لتقنيات الذكاء الاصطناعي ما ينجم عنها مشكلات مهنية و أخلاقية و قد تجلت هذه التحديات في استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي لإنتاج محتوى إعلامي قد يفتقر إلى الدقة و المصداقية, كما رصدت هذه الدراسة إلى مدى وعي المؤسسات الإعلامية لمسؤوليتها الأخلاقية و المهنية و ما إذا كانت قادرة على التكيف مع هذا التحول التكنولوجي بما يحفظ مصداقية الرسالة الإعلامية . وقد تم استخدام المنهج الكيفي في دراستنا معتمدين في ذلك على المقابلة كأداة رئيسية والتي دعمت بالملاحظة بهدف جمع البيانات والمعلومات الميدانية اللازمة للدراسة، من خلال عينة من صحفيين عاملين بالإذاعة مستغانم ومعسكر. ومن خلال الدراسة الميدانية توصلنا إلى جملة النتائج أهمها: - الذكاء الاصطناعي لن يؤدي إلى تغيرات جذرية لخطوات إعداد المادة الإعلامية. -- الذكاء الاصطناعي فقط أداة مساعدة ليس بإمكانه أن يكون بديل للصحفي. -المشهد الإعلامي في تطور ملحوظ في السنوات القادمة. This study addressed the topic of the challenges of media practice in light of the development of artificial intelligence technologies a field study conducted on a sample of journalists and media professionals from the Mostaganem and Mascara radio stations – spanning the period from May 5 to May 18, 2025 ,The main aim of this study was to investigate and explore the challenges faced by journalists and media professionals at the Mostaganem and Mascara radio stations in response to the rapid advancement of artificial intelligence technologies, and the resulting professional and ethical issues. These challenges are reflected in the use of AI tools to produce media content that may lack accuracy and credibility,The study also examined the extent to which media institutions are aware of their ethical and professional responsibilities, and whether they are capable of adapting to this technological transformation while preserving the credibility of the media message A qualitative approach was used in this study, relying primarily on interviews as the main tool, supported by observation, with the aim of collecting the necessary field data and information through a sample of journalists working at the Mostaganem and Mascara radio stations. Through the fieldwork, we arrived at a number of findings, the most important of which are : • Artificial intelligence will not lead to fundamental changes in the steps involved in preparing media content. • Artificial intelligence is merely a supporting tool and cannot replace the journalist. • The media landscape is expected to develop significantly in the coming years. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject الممارسة الإعلامية، الذكاء الاصطناعي، التقنيات،الصحفيين en_US
dc.title الممارسة الإعلامية في ظل تطور تقنيات الذكاء الاصطناعي en_US
dc.title.alternative دراسة ميدانية بإذاعتي مستغانم ومعسكر en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte