Dépôt DSpace/Manakin

الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بتقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بوشارب, نسرين
dc.date.accessioned 2025-07-16T10:32:46Z
dc.date.available 2025-07-16T10:32:46Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29090
dc.description.abstract هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية وتقدير الذات لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، والتعرف على الفروق في الأفكار اللاعقلانية وفي تقدير الذات حسب متغير الجنس والمستوى الدراسي، طبقت على عينة قدر حجمها (80) تلميذا وتلميذة، ذكور (32) وإناث(48)، اختيرت بالطريقة العشوائية البسيطة، تم استخدام المنهج الوصفي، لجمع البيانات تم الاستعانة بأداتين للقياس تمثلت في مقياس الأفكار اللاعقلانية لحجازي علاء، ومقياس تقدير الذات لكوبر سميث وقد تم التحقق من صدقهما وثباتهما، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى: • أنه لا توجد علاقة ارتباطية بين الأفكار اللاعقلانية وتقدير الذات لدى تلاميذ مرحلة المتوسط. • وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط حسب متغير الجنس. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأفكار اللاعقلانية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط حسب متغير المستوى الدراسي. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط حسب متغير الجنس. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات لدى تلاميذ مرحلة المتوسط حسب متغير المستوى الدراسي لصالح السنة الثانية متوسط. The study aimed to identify the relationship between irrational thoughts and self-esteem among middle school students, and to identify the differences in irrational thoughts and self-esteem according to the variable of gender and school level, applied to a sample size of (80) male and female students, males (32) and females (48), selected by a simple random method, the descriptive method was used to collect data. and females (48), selected by simple random method, the descriptive method was used, to collect data, two measurement tools were used, namely the irrational thoughts scale of Hijazi Alaa, and the self-esteem scale of Cooper-Smith, and they were verified for reliability and stability, and the results of the study found that: - There is no correlation between irrational thoughts and self-esteem in middle school students. - There are no statistically significant differences in the irrational thoughts of middle school students according to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the irrational thoughts of middle school students according to the school level variable. - There are no statistically significant differences in the self-esteem of middle school students by gender. - There are statistically significant differences in the self-esteem of middle school students according to the academic level variable in favour of the second intermediate year. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject الأفكار اللاعقلانية، تقدير الذات en_US
dc.title الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بتقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة en_US
dc.title.alternative دراسة ميدانة بمتوسطة يازيد عبد القادر ببلدية حجاج مستغانم en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte