Dépôt DSpace/Manakin

المرافقة التربوية والنفسية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية بالأقسام المدمجة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author كينوة, بشرى
dc.date.accessioned 2025-07-16T11:22:49Z
dc.date.available 2025-07-16T11:22:49Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29101
dc.description.abstract هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى المرافقة التربوية و النفسية لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي بالأقسام المدمجة، و أجرت الباحثة دراساتها على (05) مدارس ابتدائية تابعة لولاية مستغانم. و كان عدد أفراد العينة (70) أستاذ بالأقسام المدمجة منهم (21 ذكر و49 أنثى)، تم اختيارهم بطريقة مقصودة، و استخدمت الباحثة مقياس المرافقة التربوية و النفسية لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية (مبني من طرف الباحثة)، تم التحقق من دلالات صدقه و ثباته، مستعمله في ذلك المنهج الوصفي، أما الأسلوب الإحصائي المتبع هو النسب المئوية و التكرارات واختبار "ت" لعينة واحدة، و اختبار(ت) و تحليل التباين أحادي الاتجاه بالاعتماد على برنامج spssv20، و بعد المعالجة و التحليل توصلت الباحثة للنتائج التالية: 1. مستوى تطبيق الأساتذة للمرافقة التربوية و النفسية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية بالأقسام المدمجة في المرحلة الابتدائية مرتفع. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التعليم الابتدائي حول تطبيق المرافقة التربوية و النفسية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية في المرحلة الابتدائية بالأقسام المدمجة تعزى لمتغير الجنس. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق المرافقة التربوية و النفسية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية في المرحلة الابتدائية بالأقسام المدمجة تعزى لمتغير المؤهل العلمي. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أساتذة التعليم الابتدائي حول تطبيق المرافقة التربوية و النفسية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية في المرحلة الابتدائية بالأقسام المدمجة تعزى لمتغير الخبرة. this study aimed to reveal the level of educational and psychological support for students with academic learning difficulties from the point of view of primary school teachers in integrated classes. The researcher conducted her studies on (05) primary schools affiliated with the state of Mostaganem. The number of sample members was (70) teachers in integrated classes, including (21 males and 49 females), who were chosen intentionally.The researcher used a scale for educational and psychological support for students with academic learning difficulties (built by the researcher), the validity and reliability of which were verified, using the descriptive approach. The statistical method used was percentages, frequencies, and a t-test for a single sample, and a t-test and one-way variance analysis based on the SPSSV20 program. After processing and analysis, the researcher reached the following results: .1The level of teachers' implementation of educational and psychological support for students with academic learning difficulties in integrated classes at the elementary level is high. .2There are no statistically significant differences between elementary school teachers regarding the implementation of educational and psychological support for students with academic learning difficulties in integrated classes at the elementary level attributable to gender. .3 There are no statistically significant differences between primary school teachers regarding the implementation of educational and psychological support for students with academic learning difficulties in the primary stage in integrated classes, attributable to the variable of academic qualification. 4. There are no statistically significant differences between primary school teachers regarding the implementation of educational and psychological support for students with academic learning difficulties in the primary stage in the integrated sections, it is attributed to the experience variable. Key words: Educational and psychological support, academic learning difficulties, primary school teacher. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject المرافقة التربوية و النفسية، صعوبات التعلم الأكاديمية، أستاذ التعليم الابتدائي en_US
dc.title المرافقة التربوية والنفسية لتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية بالأقسام المدمجة en_US
dc.title.alternative دراسة ميدانية على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بولاية مستغانم en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte