Dépôt DSpace/Manakin

دور النشاط البدني المكيف في تحسين مستوى عناصر اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة وإنعكاسه على تطوير الإنتباه والإدراك لذوي الإعاقة الذهنية البسيطة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بن دوبابة, مراد
dc.date.accessioned 2025-09-25T09:05:15Z
dc.date.available 2025-09-25T09:05:15Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29213
dc.description MAPA-2025-3 en_US
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور النشاط البدني المكيف في تحسين مستوى عناصر اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة وانعكاس ذلك على تطوير الانتباه والإدراك لدى ذوي الإعاقة الذهنية البسيطة، حيث استعمل الطالب الباحث المنهج التجريبي للعينة الواحدة، وتم اختيار عينة البحث بطريقة قصدية، حيث شملت 10 أطفال من ذوي الإعاقة الذهنية البسيطة من أصل 25 طفلاً من ذوي الإعاقة الذهنية في المركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين ذهنياً رقم 01 بوادي ارهيو، ولاية غليزان. كما تمثلت أدوات القياس في اختبارات ميدانية (جري متعرج، سارجنت، تصويب، توازن) واختبارات نفسية أو معرفية لقياس الإدراك والانتباه، وتمت معالجة البيانات بالاستعانة ببرنامج Excel. فكانت أهم نتائج هذه الدراسة التأثير الإيجابي لاختبارات النشاط البدني المكيف المقترحة لأطفال العينة، حيث ساهمت في تحسين عناصر اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة وانعكس ذلك في تطوير الانتباه والإدراك، كما أن مدة التجربة لم تكن كافية لتطوير الانتباه والإدراك بشكل ملحوظ. وفي الختام، قدم الباحث مجموعة من الاقتراحات والتوصيات، أهمها التأكيد على أهمية استخدام برامج النشاط البدني المكيف نظراً لتأثيرها الإيجابي في تحسين القدرات العقلية لدى هذه الفئة وزيادة مدة التجربة. /// /// //// //// This study aims to highlight the role of adapted physical activity in improving the level of health-related physical fitness components and its impact on the development of attention and perception among children with mild intellectual disabilities. The researcher utilized the experimental method for a single group, with the research sample selected intentionally, comprising 10 children with mild intellectual disabilities out of a total of 25 children at the Psychopedagogical Center for Children with Intellectual Disabilities No. 01 in Oued Rhiou, Relizane Province. The measurement tools consisted of field tests (zigzag run, Sargent jump, shooting, balance) and psychological or cognitive tests to assess perception and attention. Data were processed using Excel. The main results of the study showed the positive impact of the proposed adapted physical activity tests on the sample children, as they contributed to improving health-related physical fitness components, which was reflected in the development of attention and perception. However, the duration of the experiment was not sufficient to significantly develop attention and perception. In conclusion, the researcher presented a set of suggestions and recommendations, most notably emphasizing the importance of using adapted physical activity programs due to their positive effect on improving the mental abilities of this group and recommending an increase in the duration of the experiment. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Institut d'Éducation Physique et Sportive - Mostaganem 2024/2025 en_US
dc.subject النشاط البدني المكيف - عناصر اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة - القدرات العقلية: الانتباه، الإدراك - التخلف العقلي. // // Adapted physical activity – Health-related physical fitness components – Mental abilities: attention - , perception – Intellectual disability en_US
dc.title دور النشاط البدني المكيف في تحسين مستوى عناصر اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة وإنعكاسه على تطوير الإنتباه والإدراك لذوي الإعاقة الذهنية البسيطة en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte