Afficher la notice abrégée
| dc.contributor.author |
هويدف, محمد |
|
| dc.date.accessioned |
2025-09-30T08:03:30Z |
|
| dc.date.available |
2025-09-30T08:03:30Z |
|
| dc.date.issued |
2025 |
|
| dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29217 |
|
| dc.description |
MEPS-2025-4 |
en_US |
| dc.description.abstract |
ملخص البحث:تهدف الدراسة إلى معرفة فاعلية التعلم النشط بالورشات بدمج نشاطي السرعة و كرة السلة في تحقيق بعض مكتسبات المهارية للتلاميذ في التربية البدنية والرياضية (10-12) سنة، يشمل الدمج العمل وفق ورشات في مواقف مركبة تشمل دمج الأهداف والصفات البدنية والمهارية للنشاط الفردي و الجماعي معا كما يشمل التعلم النشط كل من إستراتجية حل المشكلات ، التعلم التعاوني و التعلم بالأقران و التعلم باللعب، كما تم افتراض انللتعلم النشط بالورشات بدمج نشاطي السرعة و كرة السلة فاعلية في تحقيق بعض مكتسبات التلاميذ في التربية البدنية والرياضية (10-12) سنة.حيث تمثلت عينة البحث في 30 تلميذ قسمت إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية قوام كل منهما 15 تلميذ ذكور .
تم اختيار العينة بطريقة عشوائية وتمثلت الأداة المستخدمة في الدراسة الأساسية مجموعة اختبارات تشمل كل من عناصر الأداء البدني و المهاري كما تم استنتاج إن التعلم المدمج باستعمال التعلم النشط بالورشات المناسبة للدمج، يسهم في تنمية الأداء البدني والمهاري ، مما يجعلنا نؤكد على ضرورة استخدام الدمج في حصة التربية البدنية و استعمال الطرق المناسبة لذلك للوصول إلى تحقيق الأهداف المنشودة ، و التي حثت عليها مناهج الجيل الثاني للوصول إلى الكفاءات المنتظرة أي ناتج العملية التعليمية التعلمية وتطبيق المخططات الجديدة في ظل غياب آليات التنفيذ، وبناء على نتائج هذه الدراسة يمكن طرح الفرض المستقبلي التالية:
"إن استخدام التعلم النشط في ورشات من خلال دمج أنشطة الحركة الإضافية (مثل التوازن والمرونة والرمي ...) قد يساعد في تحسين القدرات البدنية والعقلية لتلاميذ المدارس الابتدائية
// // // //
This study aims to investigate the effectiveness of active learning through workshops that integrate speed and basketball activities in developing certain motor skill acquisitions among primary school students aged 10 to 12 years in physical education and sports.
The integration process involves working through workshops in complex situations that combine objectives, physical qualities, and motor skills from both individual and team-based activities. Active learning strategies applied include problem-solving, cooperative learning, peer learning, and learning through play.
It was hypothesized that active learning through workshops, by integrating speed and basketball, would be effective in improving students’ skill acquisition in physical education at this age level.
The research sample consisted of 30 male students, randomly divided into two groups: an experimental group and a control group, each with 15 students.
The primary research tool was a set of tests designed to assess both physical and motor performance. The findings showed that integrated learning using well-structured active learning workshops contributes significantly to the development of physical and motor skills.
These results emphasize the importance of incorporating such integrated approaches in physical education sessions, using appropriate methods to achieve the learning objectives advocated by the second-generation curriculum reforms, which focus on competency-based education—despite the lack of practical implementation mechanisms.
Based on these findings, a future research hypothesis can be proposed:
“Using active learning in workshops that integrate additional movement activities (such as balance, flexibility, and throwing) may help enhance both the physical and mental capacities of primary school pupils.” |
en_US |
| dc.language.iso |
other |
en_US |
| dc.publisher |
Institut d'Éducation Physique et Sportive - Mostaganem 2024/2025 |
en_US |
| dc.subject |
Intégration – Apprentissage actif –Vitesse – Basketball // // التعلم النشط - السرعة - كرة السلة |
en_US |
| dc.title |
فاعلية تعلم النشاط بالورشات بدمج نشاطي السرعة وكرة السلة لتحقيق مكتسبات التلاميذ ( 10-12) سنة في التربية البدنية والرياضية |
en_US |
| dc.type |
Other |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée