Dépôt DSpace/Manakin

مستوى كفائتي ( التخطيط- التنفيذ ) لدرس التبربية البدنية والرياضية لدى الطلبة المتربصين في مرحلة التعليم المتوسط

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بوخاتم, زهير
dc.date.accessioned 2025-09-30T09:28:22Z
dc.date.available 2025-09-30T09:28:22Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/29223
dc.description MEPS-2025-6 en_US
dc.description.abstract تهدف الدراسة التي بين أيديكم إلىالتعرف على مستوى الكفاءات التدريسية في بعديها (التخطيط والتنفيذ) لدى الطلبة المتربصين في مرحلة التعليم المتوسط، والتعرف على العلاقة بين كفاءتي التنفيذ والتخطيط عند الطلبة المتربصين. ولأجل ذلك اتبعنا المنهج الوصفي المسحي بالإعتماد على بطاقة ملاحظة موجهة للأساتذة المشرفين،واستبيان موجهللطلبة المتربصين، حيث تمثلت عينة البحث في (36) طالب متربص بالمتوسطات من معهد التربية البدنية والرياضية بمستغانم، وأساتذة التربية البدنية والرياضية المشرفين عليهم. وجاءت أهم نتائج البحث بأنالطلبة المتربصون في مرحلة التعليم المتوسط يتمتعون بمستوى متوسط من الكفاءة التدريسية في بعدي التخطيط والتنفيذ، وأن هناك تكاملابين كفاءتي التخطيط والتنفيذ لدى الطلبة المتربصين بشكل يسمح بأداء مقبول ميدانيا، لكنه لا يزال يحتاج إلى تطوير وتدريب موجه. // // // // Research title: ‘The level of competence (planning and implementation) of the physical education and sports lesson for trainee students at the intermediate education level" This study aims to identify the level of teaching competencies in its two dimensions (planning and implementation) among trainee students at the intermediate education level, and to identify the relationship between planning and implementation competencies among trainee students. For this purpose, we followed the descriptive survey method based on an observation card addressed to the supervising professors and a questionnaire addressed to the trainee students. The research sample consisted of (36) trainee students from the Institute of Physical Education and Sports in Mostaganem, and their supervising physical education and sports professors. The most important results of the research were that the trainee students at the intermediate education stage have intermediate level of teaching competence in the planning and implementation dimensions, and that there is an integration between the planning and implementation competencies of the trainees in a way that allows for acceptable performance in the field, but it still needs development and targeted training It still needs development and targeted training. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Institut d'Éducation Physique et Sportive - Mostaganem 2024/2025 en_US
dc.subject الكفاءة التدريسية - التخطيط والتنفيذ - التربص الميداني // // Teaching competence - planning and implementation - Field placement en_US
dc.title مستوى كفائتي ( التخطيط- التنفيذ ) لدرس التبربية البدنية والرياضية لدى الطلبة المتربصين في مرحلة التعليم المتوسط en_US
dc.type Other en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte