Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
مرسلي, العربي |
|
dc.date.accessioned |
2018-06-28T10:52:15Z |
|
dc.date.available |
2018-06-28T10:52:15Z |
|
dc.date.issued |
2018-01-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/625 |
|
dc.description.abstract |
The object of our research consists the effect of contextual training programmed on the improvement of some perception sensori motour (spatio temporally) also shows the relation between the perception sensori motour and the performance skill on the football for the young players who are less then 14years old Where we have adopted in our study this topic on the sample purely community consists of 30 players from the emerging team MCSAIDA under 14 years old were selected by deliberate manner. They were selected by intentional method 15 player as experimental community applied contextual training programmed which take 8 weeks (8 microsycle ) in the first half period of competition where we have adopted in this program on the contextual training method that contains exercises are similar to the real competition that can be faced by the player in the positions of real competition ( positions - solutions )and make a good decisions in situations for the game . 15 players as controls community applied by the traditional program depending on the training to separate method that does not allow to make the relationship with the real scenario for the game we have analyzed the result of our research using ( spss/19 ) system In the process of statistical analysis .it shows positive improvement in the result of the experimental group of perception (sensori Motour) tests and technical skills tests than the results improvement positive impact of perception kinesthetic sense (space-time) to develop some basic skills .
As conclusions we advise coach to use the cognitive training which facilitate apprentissage ship opportunity and also it recommended the adoption of contextual training programs because its interest in improving the level of achievement.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Résumé
L’étude visait à déterminer l’impact de l'entraînement contextualise sur l’amélioration de qualité perceptive (espace-temps) ,ainsi l’effet de la perception kinesthésique sur la performance technique. On a utilisé la méthode expérimentale pour la nature problématique de la recherche .Nous avons pris deux échantillons appariés pour chaque échantillon 15 joueurs Le 1er expérimental applique le programme de l'entraînement contextualise et cela pour une durée de 8 semaines (8 macrocycles) dans une première phase de compétition adoptée à des situations de jeux(situation problème), similaires à des situations réelles qui peuvent être rencontrées lors du match ; pour le deuxième échantillon les joueurs contrôlés appliquent un programme traditionnel ,en fonction de la méthode séparée qui diffère de celle du match . Après l’analyse statistique du résultat par le processus sppss19 et la discussion faite qui montrent une nette amélioration dans les tests perceptifs en faveur de l'échantillon expérimental et l’effet positif de la perception kinesthésique(espace –temps) sur la performance technique
En conclusion le chercheur recommande aux entraineurs d’utiliser des programmes de formation cognitive et les mettre dans des programmes éducatifs Comme celui-ci afin de contribuer à faciliter l’apprentissage et l’acquisition et la maitrise des compétences de base dans le football .Comme il leur recommande aussi, l’adaptation de l'entraînement contextuel en raison de son intérêt dans le but d’ améliorer la performance du joueur .----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على اثر تمارين مواقف اللعب على تنمية بعض الادراكات الحس حركية(المسافة-الزمن) وطبيعة العلاقة بين الإدراك الحسي حركي و الأداء المهاري (المناولة ة- التصويب)
وافترض الباحث تأثير تمارين مواقف اللعب ايجابيا على تنمية بعض الادراكات الحس حركية وكذلك وجود علاقة دالة إحصائيا بين الإدراك الحس حركي (المسافة-الزمن) والأداء المهاري (المناولة -التصويب )
وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي للائمته لطبيعة إشكالية البحث وطبقت هده الدراسة على عينة قوامها 30لاعب تم اختيارهم بطريقة عددية وقام الطالب الباحث بتقسيم العينة إلى قسمين بطريقة عشوائية 15لاعب كعينة تجريبية و15لاعب كعينة ضابطة مع تنحية حراس المرمى المجموعة الأولى ضابطة، طبق عليها برنامج التدريب المنفصل بالطريقة التقليدية والمجموعة الثانية التجريبية، طبق عليها برنامج التدريب بمواقف اللعب
وتم استخدام اختبارات الإدراك الحسي حركي واختبارات الأداء المهاري, ولتحليل النتائج اعتمدنا على نضام SPSS أسفرت النتائج إلى أن المجموعة التجريبية قد حققت تطورًا ملحوظًا في تنمية بعض الادراكات الحس حركيةوالأداء المهاري وكدا التأثير الايجابي للإدراك الحس حركي(المسافة-الزمن) على تنمية الأداء المهاري (المناولة-التصويب)
من خلال هذه الدراسة وما خلصت إليه يوصى باستخدام برامج التدريب العقلي ووضعها في برامج تعليمية، إذ تساهم هذه البرامج في تسهيل تعلم واكتساب وإتقان المهارات الأساسية في رياضة كرة القدم وخاصة الناشئين وصغار السن، كما يوصى باعتماد برامج التدريب بمواقف اللعب لما له من فائدة في تحسين مستوى الإنجاز. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
مجلة علوم و ممارسات الانشطة البدنية رياضية و الفنية - العدد 2017/01 |
en_US |
dc.subject |
Keywords : contextual training method - perception sensori Motour - technical skills - football |
en_US |
dc.subject |
-les Mots-clés : l'entraînement contextualise - perceptive sensoro- moteur - la performance technique -football |
en_US |
dc.subject |
كلمات المفتاحية : تمارين مواقف اللعب الإدراك الحسي حركي الأداء المهاري كرة القدم |
en_US |
dc.title |
فاعلية تمارين مواقف اللعب في تنمية الإدراك الحسى حركي (المسافة -الزمن) وطبيعة علاقتها بتطوير الأداء المهاري لكرة القدم |
en_US |
dc.title.alternative |
بحث تجريبي اجري على ناشئ كرة القدم مولودية سعيدة تحت 14 سنة |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée