Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
bouazize, mohamed |
|
dc.contributor.author |
bensikaddour, habib |
|
dc.date.accessioned |
2019-01-01T20:49:24Z |
|
dc.date.available |
2019-01-01T20:49:24Z |
|
dc.date.issued |
2017-11-16 |
|
dc.identifier.citation |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/3979 |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/7646 |
|
dc.description.abstract |
Summary:
The study was targeted to figure out the effects of the practice of sport activities on the some psycological changes (pressure ,stress) and their relation - ship with the professional adequation for the middle school teachers depending on a sample of 20 teachers divided in two two groups ; the experimental group and the accurating one. .they were chsen intentively from many middle schools in the wilaya of Mostaganem.
The tool that is used is :
The intermediate calculation.
The criteria bend
The test of Man Whitney for two independent samples
The test of WIlcoxon for two linked samples.
The treatment was accomplished thanks to S P S S 22 programme.
-The results are as following:
There are some differences at the statistical scale( a.≥ 0.05) in the level of the psycological pressure for the results of the experimental sample and the accurating one for the experimental one.
There are differences at the statistical scale (a≥0,05) in the level of anxiety for the tests of the experimental sample tests and the accurating onces for the experimental sample .
There are differences of statistical significance at the level of ( a ≥0,05) in the degree of the professional adequation for the results of the tests of the experimental sample and the accurating one for the experimental one.
There is a contradictory relation- ship between the psychological pressure , anxiety and the professionnal adequation for the sample of the research; the accurating and the experimental.
Key words: The psychological pressure, anxiety, contributions, the sport relaxation
الملخص هدفت الدراسة إلى معرفة مدى إسهامات الممارسة الترويحية الرياضية على بعض المتغيرات النفسية (الضغوط النفسية ، القلق ) وعلاقتها بالتوافق المهني لدى أساتذة التعليم المتوسط. مستعينا بعينة قدرت ب (20) أستاذا موزعين على مجموعتين ،مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة من متوسطات ولاية مستغانم ، اختيروا بالطريقة المقصودة ، حيث استخدم : ببرنامج ترويحي رياضي ومقياس الضغوط النفسية و مقياس القلق ومقياس التوافق المهني ، كما استخدم المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة موضوع الدراسة ، واستعان بالوسائل الإحصائية التالية :
- المتوسطات الحسابية .
- الانحرافات المعيارية .
- اختبار مان وتني (u) لعينتين مستقلتين.
- اختبار ولكوكسون لعينتين مرتبطتين .
- معامل الارتباط
* تمت المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss22 )
حيث تحصل على النتائج التالية :
- تتميز العينة الضابطة والتجريبية في القياس القبلي بضغوط نفسية وقلق مرتفع ودرجة توافق مهني منخفضة، أما في القياس البعدي فالعينة التجريبية تتميز بضغوط نفسية وقلق منخفض وتوافق مهني مرتفع عكس العينة الضابطة التي تتميز بضغوط نفسية وقلق مرتفع ودرجة توافق مهني منخفضة.
- انه توجد هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α)في مستوى الضغوط النفسية لنتائج الاختبارات البعدية للعينة التجريبية و الضابطة لصالح العينة التجريبية
- انه توجد هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α)في مستوى القلق لنتائج الاختبارات البعدية للعينة التجريبية و الضابطة لصالح العينة التجريبية .
- انه توجد هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α)في درجة التوافق المهني لنتائج الاختبارات البعدية للعينة التجريبية و الضابطة لصالح العينة التجريبية .
- توجد علاقة ارتباطية عكسية بين(الضغوط النفسية،القلق) والتوافق المهني لدى العينة الضابطة والتجريبية
- للبرنامج الترويحي الرياضي المقترح تأثير كبير في التخفيف من الضغوط النفسية والقلق والرفع من درجة التوافق المهني لدى أساتذة التعليم المتوسط |
en_US |
dc.publisher |
Sciences et Pratiques des Activités Physiques Sportives |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
;16 nov.2017 |
|
dc.subject |
الضغوط النفسية ـ القلق.التوافق المهني ـ إسهامات ـ الترويح الرياضي. |
en_US |
dc.title |
مدى إسهامات الممارسة الترويحية الرياضية على بعض المتغيرات النفسية وعلاقتها بالتوافق المهني لدى أساتذة التعليم المتوسط |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée