Dépôt DSpace/Manakin

أثر تقلبات أسعار البترول على النمو الاقتصادي في الجزائر، قراءة تحليلية: 2000- 2010

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بن زيدان, حاج
dc.date.accessioned 2019-01-21T09:52:34Z
dc.date.available 2019-01-21T09:52:34Z
dc.date.issued 2011-07-01
dc.identifier.issn 2170-0982
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/8772
dc.description.abstract فرض البترول نفسه كسلعة إستراتيجية بقوة منذ الحرب العالمية الأولى ليتعزز مع الوقت دوره، ونظرا لعدم تعزيز بلدان المنتجة له مثل الجزائر لميزة نسبية فقد أصبح أهم مكونات الإنتاج الكلي للبلد ومحركا أساسيا للنمو ،خاصة لما ترتفع الأسعار إلى مستويات عالية. يقضي هذا البحث بإبراز دور البترول – صحارى بلند- وأثره على مستوى الأداء الاقتصادي وبالضبط على النمو الاقتصادي في الجزائر حيث ستكون العشرية (2000-2010)الإطار الزمني لهذه الدراسة التحليلية. نظرا لاستحواذ البترول على نسبة كبيرة من الناتج المحلي الخام فقد تأكد ان هذها لسلعة لها دورا كبيرا في تحسين من معدل النمو الاقتصادي وهذه الوضعية استدعت ضرورة انتهاج الدولة برامج البحث عن الميزة النسبية انطلاقا من الوفورات المالية المأتية منه. فرض البترول نفسه كسلعة إستراتيجية بقوة منذ الحرب العالمية الأولى ليتعزز مع الوقت دوره، ونظرا لعدم تعزيز بلدان المنتجة له مثل الجزائر لميزة نسبية فقد أصبح أهم مكونات الإنتاج الكلي للبلد ومحركا أساسيا للنمو ،خاصة لما ترتفع الأسعار إلى مستويات عالية. يقضي هذا البحث بإبراز دور البترول – صحارى بلند- وأثره على مستوى الأداء الاقتصادي وبالضبط على النمو الاقتصادي في الجزائر حيث ستكون العشرية (2000-2010)الإطار الزمني لهذه الدراسة التحليلية. نظرا لاستحواذ البترول على نسبة كبيرة من الناتج المحلي الخام فقد تأكد ان هذها لسلعة لها دورا كبيرا في تحسين من معدل النمو الاقتصادي وهذه الوضعية استدعت ضرورة انتهاج الدولة برامج البحث عن الميزة النسبية انطلاقا من الوفورات المالية المأتية منه. The crude oil imposed itself as a strategy commodity strongly since the 1st W.W, and it enhanced by time. It became important components of the total production and the driver of Algerian economic growth due to the lack of a comparative advantage especially when the prices are rising. This paper examines the effect of crude oil –Saharan blend- on Algerian economic performance (Economic growth), thus the period (2000-2010) will be the era of this analysis. As result, all estimates show that oil price increases have a statistically significant and positive effect on the outputs (GDP) of Algeria. By the way, this situation pushed the government to undertake special programs for a comparative advantage from the financial outcomes. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher جامعة مستغانم: كلية العلوم الإقتصادية و التجارية و علوم التسيير en_US
dc.relation.ispartofseries N°1;Vol.1
dc.subject النمو الاقتصادي، سعر البترول الخام، الناتج المحلي الخام، الإيرادات البترو لية، الاقتصاد الجزائري. Economic growth, crude oil price, GDP, oil revenues, Algerian economy en_US
dc.title أثر تقلبات أسعار البترول على النمو الاقتصادي في الجزائر، قراءة تحليلية: 2000- 2010 en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

  • الإستراتيجية و التنمية [261]
    Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest:  Economics, Econometrics and Finance;  Economics and Econometrics;  Finance;  Business, Management and Accounting;  Accounting;  Business and International Management;  Marketing;  Strategy and Management;  Tourism, Leisure and Hospitality Management;  Industrial relations;  Islamic Economy.

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte