Dépôt DSpace/Manakin

فعالية حماية حقوق الملكية الفكرية المتعلقة بالتجارة في الجزائر، الواقع والحلول

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author طهرات, عمار
dc.date.accessioned 2019-01-28T14:43:06Z
dc.date.available 2019-01-28T14:43:06Z
dc.date.issued 2012-01-01
dc.identifier.issn 2170-0982
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/9140
dc.description.abstract تعاني الجزائر من ظاهرة التعدي على حقوق الملكية الفكرية المتعلقة بالتجارة، حيث عملت ولازالت من اجل الحد منها من خلال سعيها إلى الانضمام لمنظمة التجارة العالمية وما أعقبها من إجراءات جادة نصت عليها اتفاقية تريبس، وذلك بهدف الاستفادة من المزايا العديدة التي تطرحها هذه الاتفاقية الدولية و لعل أبرزها متابعة المتسببين في استفحال ظاهرتي التقليد والقرصنة، وأكبر دليل على هذا الاهتمام مصادقتها مؤخراً على عدد من الاتفاقيات الإقليمية والدولية المتعلقة بالملكية الصناعية وبحق المؤلف. ومن خلال هذه الورقة سوف نصل إلى مجموعة من النتائج، من بينها أن الحماية الفعالة لحقوق الملكية الفكرية على المدى القصير سينتج عنها بعض الآثار السلبية للدول النامية والجزائر واحدة منها، تتمثل في الاضطرار إلى استخدام المنتجات الأصلية الأعلى سعراً بالطبع من المنتجات المقلدة، إلا انه على المدى المتوسط والبعيد سيكون لها آثار ايجابية تتمثل في تعزيز القدرات الإبداعية و تدعيمها على المستوى المحلي وحتى الدولي. The country of Algeria suffers from the phenomenon of infringement of intellectual property rights relating to trade, where she worked and is still in order to reduce them through their quest to join the World Trade Organization and the subsequent serious measure improvised for in the TRIPS Agreement, and in order to take advantage of the many advantages offered by the International Convention Perhaps the most important follow-up to the perpetrators of the phenomena of rampant counterfeiting and piracy and the biggest proof of this interest the recent ratification of a number of regional and international agreements concerning industrial property and copyright. Through this paper will deduce some of the observations, including that the effective protection of intellectual property rights in the short term will result in some negative effects for developing countries, Algeria, and one of them, is having to use the original products more expensive, of course, counterfeit products, but that in the medium term and long term will have some positive effects is to promote creativity and strengthened at the local level and even international. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher جامعة مستغانم : كلية العلوم الإقتصادية و التجارية و علوم التسيير en_US
dc.relation.ispartofseries N°2;Vol.2 ; pp. 143-180
dc.subject حقوق الملكية الفكرية، التجارة، الملكية الصناعية، منظمة التجارة العالمية، اتفاقية تريبس، القرصنة، المنتجات الأصلية، المنتجات المقلدة، Intellectual Property Rights, trade, Industrial Property, World Trade Organization, TRIPS Agreement, Piracy, original products, Counterfeit Products en_US
dc.title فعالية حماية حقوق الملكية الفكرية المتعلقة بالتجارة في الجزائر، الواقع والحلول en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

  • الإستراتيجية و التنمية [261]
    Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest:  Economics, Econometrics and Finance;  Economics and Econometrics;  Finance;  Business, Management and Accounting;  Accounting;  Business and International Management;  Marketing;  Strategy and Management;  Tourism, Leisure and Hospitality Management;  Industrial relations;  Islamic Economy.

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte