Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
جمال خنشور |
|
dc.contributor.author |
حمزة العوادي |
|
dc.date.accessioned |
2019-06-18T12:55:52Z |
|
dc.date.available |
2019-06-18T12:55:52Z |
|
dc.date.issued |
2014-07-31 |
|
dc.identifier.uri |
http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/10935 |
|
dc.description.abstract |
لقد أضحى التصدير العشوائي الذي تعتمده الكثير من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية، غير مجد لإيجاد مكانة دائمة وحصة متنامية في الأسواق الدولية، فبلوغ هذا الهدف يتطلب عدة جهود تبدأ بدراسة الأسواق المختلفة ثم إعداد الاستراتيجيات التصديرية المناسبة والتي تتلاءم مع الأسواق المستهدفة، وكما هو معروف فإن لصادرات هذه المؤسسات أسواقا محدودة ولم تعرف أي تنوع ملموس نظرا لغياب استراتيجيات بعيدة المدى تعمل على تنمية الصادرات في هذا النوع من المؤسسات. تأسيسا عما سبق، تأتي هذه الدراسة لتسليط الضوء على واقع التصدير في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية من خلال التركيز على جملة من المؤشرات المعتمدة في هذا المجال، إضافة إلى البحث في طبيعة المعوقات التي تقف أمام عملية تنمية صادرات هذه المؤسسات وصولا إلى صياغة إستراتيجية ملائمة لتنمية الصادرات في تلك المؤسسات والتي من شأنها تحقيق نقلة نوعية لهذا القطاع وتعظيم المكاسب التي يمكن جنيها لعل في مقدمتها تنويع موارد ومداخيل الاقتصاد الوطني. Abstract: Recently, export indiscriminate adopted by The Algerian SMEs, has become was not feasible to find a niche in the international markets, Reaching this goal requires several efforts to begin studying the different markets and preparation of export strategies appropriate and that fit with the target markets. This study aims to highlight the important problems posed by the export of the Algerian SMEs and gives a proposing strategy taking in consideration the different characteristics of those enterprises and maximizes the gains of trends towards international market. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
;vol.4/7 |
|
dc.subject |
المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، معوقات التصدير، تنمية الصادرات، الإستراتيجية. |
en_US |
dc.title |
نحو صياغة إستراتيجية متكاملة لتنمية صادرات المؤسسات الصغيرة |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
-
الإستراتيجية و التنمية [261]
Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest: Economics, Econometrics and Finance; Economics and Econometrics; Finance; Business, Management and Accounting; Accounting; Business and International Management; Marketing; Strategy and Management; Tourism, Leisure and Hospitality Management; Industrial relations; Islamic Economy.
Afficher la notice abrégée