Dépôt DSpace/Manakin

فاعلية نظام المعلومات التسويقية في استمرارية نشاط المؤسسة دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author كمال بن يمينة
dc.contributor.author سمير بهاء الدين مليكي
dc.date.accessioned 2019-06-24T11:12:05Z
dc.date.available 2019-06-24T11:12:05Z
dc.date.issued 2015-07-31
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/11109
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور نظام المعلومات التسويقية في استمرارية نشاط المؤسسة، حيث تم إجراء دراسة ميدانية على عينة مكونة من 30 مؤسسة اقتصادية، اعتمادا على تحليل نتائج الاستبيان ومعالجة المعطيات المتحصل عليها باستخدام البرنامج الإحصائي «SPSS ». وأثبتت نتائج الدراسة أن لنظام المعلومات التسويقية أهمية كبيرة في الحفاظ على أداء المؤسسة واستمرارية نشاطها في الأسواق التنافسية، وذلك لما يوفره من بيانات ومعلومات دقيقة وكافية عن متغيرات البيئة الداخلية والخارجية لها والتي تسهل عمل مدراء التسويق في صنع القرار التسويقية. The study aims to illustrate the role of marketing information system (MkIS) in the foundation sustainability, where an Empirical Study has been done on a sample composed from thirty economic institution using an comprehensive questionnaire, the results were analyzed by the (SPSS) program. The results revealed the importance of the marketing information system in preserving the foundation's performance and its activity sustainability in the Competitive markets, and that because what this system provides of accurate and an adequate information and data about its internal and external environment variables, which facilitates the marketing decisions making process by the leaders. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.relation.ispartofseries ;vol.9/5
dc.subject نظام المعلومات التسويقية، نظام السجلات الداخلية، نظام الاستخبارات التسويقية، نظام بحوث التسويق، نظام دعم القرارات التسويقية، المؤسسة الاقتصادية، نشاط المؤسسة. en_US
dc.title فاعلية نظام المعلومات التسويقية في استمرارية نشاط المؤسسة دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

  • الإستراتيجية و التنمية [261]
    Strategy and Development Review is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Economic, Commercial Studies and Management Sciences- Abdelhamid ibn badis University – Mostaganem, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics; Management; Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (January and July) and cover the following relevant domains and topic of interest:  Economics, Econometrics and Finance;  Economics and Econometrics;  Finance;  Business, Management and Accounting;  Accounting;  Business and International Management;  Marketing;  Strategy and Management;  Tourism, Leisure and Hospitality Management;  Industrial relations;  Islamic Economy.

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte