Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور نظام المعلومات التسويقية في استمرارية نشاط المؤسسة، حيث تم إجراء دراسة ميدانية على عينة مكونة من 30 مؤسسة اقتصادية، اعتمادا على تحليل نتائج الاستبيان ومعالجة المعطيات المتحصل عليها باستخدام البرنامج الإحصائي «SPSS ». وأثبتت نتائج الدراسة أن لنظام المعلومات التسويقية أهمية كبيرة في الحفاظ على أداء المؤسسة واستمرارية نشاطها في الأسواق التنافسية، وذلك لما يوفره من بيانات ومعلومات دقيقة وكافية عن متغيرات البيئة الداخلية والخارجية لها والتي تسهل عمل مدراء التسويق في صنع القرار التسويقية. The study aims to illustrate the role of marketing information system (MkIS) in the foundation sustainability, where an Empirical Study has been done on a sample composed from thirty economic institution using an comprehensive questionnaire, the results were analyzed by the (SPSS) program. The results revealed the importance of the marketing information system in preserving the foundation's performance and its activity sustainability in the Competitive markets, and that because what this system provides of accurate and an adequate information and data about its internal and external environment variables, which facilitates the marketing decisions making process by the leaders.