Résumé:
تهدف هذه الدراسة لاستكشاف العلاقة بين الثقافة التنظيمية ونجاح عمليات إدارة المعرفة، بحيث أثبتت الكثير من الدراسات فشل بعض المبادرات خاصة بسبب التركيز على جوانب تكنولوجيا المعلومات، وتبقى الثقافة التنظيمية الملائمة حسب رأي الكثيرين أهم عائق في نجاح تبني إدارة المعرفة. تم بناء نموذج الدراسة بالتركيز على أربعة عوامل ثقافية أساسية: إدراك مفاهيم ادارة المعرفة، البيئة التعاونية، الرؤية التنظيمية المشتركة، وأخيرا ممارسات الادارة العليا. وبالنسبة لعمليات ادارة المعرفة تم التركيز على: التوليد، المشاركة، والتطبيق. أظهرت نتائج الدراسة الى أن للعوامل الثقافية تأثيرا هاما على عمليات ادارة المعرفة في البنوك محل الدراسة، وأنّ هناك علاقة ايجابية متوسطة بين الثقافة السائدة في البنوك ونجاح عمليات إدارة المعرفة، وأن أكبر عامل مؤثر هو ممارسات الإدارة العليا، ثم ضرورة ادراك معنى وأهمية ادارة المعرفة، وتعزيز البيئة التعاونية، وأخيرا ضرورة وجود رؤية تنظيمية يشترك فيها كل أعضاء المنظمة تدعم التوجه نحو تبني هذا المنهج الاداري الحديث. قدمت الدراسة بعض المقترحات الضرورية يمكن أن تساهم في التغيير نحو الثقافة المطلوبة. Abstract: This study sought to explore the role of organizational culture in successful implementation of knowledge management Processes. Previous studies have shown the failure of Knowledge management initiatives that depend on the technological aspects. The organizational culture factors remain an important obstacle to the success of KM adoption. The study model focuses on four main cultural factors: the awareness of knowledge management concepts, collaborative environment, shared organizational vision, and top management practices. For knowledge management processes, the study focuses on three processes: Knowledge generation, sharing, and application. The results showed that there is a moderate positive relationship between Bank's culture factors and the success of knowledge management processes, and also showed that the most important factor is the administrative practices, then the awareness of the meaning and the importance of knowledge management, enhancing the collaborative environment, and finally the importance of sharing a common vision supports the adoption of this new management approach. This study also provided some suggestions may lead to the change towards a culture of knowledge management.