Résumé:
ص الد ا رسة:
توجيت د ا رستنا ىذه في استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة في د ا رسة الجميور لدى الوكالات
الاشيارية عمى خمفية نظرية الاستخدامات والاشباعات وقد تم ذلك من خلال د ا رسة ميدانية
المطبعة الحديثة الساورة بشار ،لمعالجة الإشكالية المطروحة افترضنا IMS لموكالة الإشيارية
أن المطبعة الحديثة الساورة تستخدم تقنيات محدودة في التعرف عمى جميورىا,كما افترضنا
أن لتكنولوجيا الاتصال تؤثر في فعالية الأنشطة ،أما الافت ا رض الثالث فكان مساىمة د ا رسة
الجميور في نجاح عمل الوكالة ،إن اختيارنا ليذا الموضوع ا رجع لعدة أسباب منيا أىمية
الموضوع الذي يتمثل حول استخدام التكنولوجيا الحديثة في د ا رسة الجميور لدى الوكالات
الاشيارية ،فحاولنا التعمق أكثر في الموضوع بعد ابا رز أىداف د ا رستنا كمعرفة مدى سعي
وكالات الاشيار والاتصال لاستخدام تكنولوجيا الاتصال في التعرف عمى جميورىا والتعرف
عمى أىم ىذه التكنولوجيا،المساىمة بد ا رسة عممية كمرجع لدى الوكالة للاستفادة منو في
د ا رسات الجميور واطلاع العاممين بأىم التطو ا رت والتقنيات الحديثة في الاتصال التي من
شأنيا تسييل العمل وضمان تمبية حاجات الجميور.
لتحقيق ىذه الأىداف اعتمدنا منيج د ا رسة الحالة ونظ ا ر لمحدودية وصغر مجتمع البحث
شممت الد ا رسة جميع العاممين بالوكالة وتمثمت أداة البحث في المقابمة نصف موجية استعانة
بأداة ثانوية تمثمت في الملاحظة ،بعد جمع المعمومات ميدانيا وتحميميا توصمنا لجممة من
النتائج نوجزىا فيما يمي:
حل ا لمشاكل التي تتصدى لمواكبة التطور بحيث تدفع الوكالة لتخطي خطوات كبيرة
إلى الأمام فتفتت فاا واسعة وتواكب النشاا الإشياري .
د ا رس ة الجميور محرك فاعل في توطيد علاقة الوكالة الإشيارية بجميورىا ذلك لما
توفره ىذه الد ا رسات من معطيات من شأنيا معرفة كل ما يتطمع لو الزبون من خدمات.
Summary :
This research deals with « use of communication technology in the public
study of publicity agencies » on the backgroud uses and raditors theory .this
was done through a field study of the publicity agency ‘ Modern printing press
saoura’ at bechar with problematic put up we assumed that the modern printing
press saoura uses limited techniques to indentify its audience and we have also
assumed that comunication technology affect of ther activities in our final
assumed of the contribution of the public study to the work of agency , our
choice of this topic is for several reasons to the important of using modern
technology to study the public of agency publicty .we tried to deepen the
subject more after high lighting the objectives of our study it come as
follows :know how well the publicity and communication agencier are trying
to use communication technology to indentify their audience and learn about
the most important of these technology ,also participate in a practical study as a
reference for the agency to benefite from the studies of the public and to inform
the employees of the most important devlopment and modern tech,ology in
communication that will facilitate the work and ensure that the needs of the
public.
In order to achieve these objectives ,we adopted a case study methodology ,and
because the limited and small research community the study included all the
agency’s employees by the search tool of the interview half-directed uses a
second tool that a direct observation ,after collecting and analyzing the
information ,we have obtained a number of results :
Solving the problems that confront the devlopment process so that the
agency is pushing forward great steps forward and opens wide horizons and
the flow of advertising activity.
The study f the public is an effective engine in the consolidation of the
agency’s publicity relationship with its audience, as these studies provide
data that will know what the customer is looking for .