Résumé:
ىدفت ىذه الد ا رسة إلى معرفة الفروق في الميا ا رت الد ا رسية بين المتفوقين والمتأخرين د ا رسيا تبعا
لمتغير اختلاف المعدل الفصمي حسب الدرجة المعيارية الت ي ت ا روحت بين )+ 0.5 ( فما فوق لممتفوقين
و) 0.5 - ( فما فوق لممتأخرين د ا رسيا ، ولتحقيق أىداف الد ا رسة استخدمت الباحثة المنيج الوصفي
المقارن ، واختيرت عينة الد ا رسة من طلاب السنة الثانية ثانوي بثانوية شمومة محمد تابعة لمقاطعة عين
تادلس بولاية مستغانم والتي تكونت من ) 86 ( تمميذ وتمميذة من المتفوقين والمتأخرين لمسنة الد ا رسية
2018 / 2019 ، وت ا روح سنيم ما بين ) 15 سنة و 21 سنة(، وأما أدوات الد ا رسة فتمثمت في استبيان يقيس
الميا ا رت الد ا رسية المصمم من طرف الباحثة يتكون من ) 33 ( فقرة في صورتو النيائية، وقد اعتمدت
الباحثة على الأساليب الإحصائية المتمثمة في spss واختبار)ت( لقياس الفروق ، وكانت النتائج كالتالي:
_ توجد فروق دالة احصائيا في الميا ا رت الد ا رسية بين التلاميذ المتفوقين والمتأخرين لدى تلاميذ السنة
الثانية ثانوي لصالح المتفوقين.
_ توجد فروق دالة إحصائيا في طريقة الم ا رجعة بين التلاميذ المتفوقين والمتأخرين د ا رسيا لدى تلاميذ
السنة الثانية ثانوي لصالح المتفوقين.
_ لا توجد فروق دالة إحصائيا في تنظيم الم ا رجعة بين المتفوقين والمتأخرين د ا رسيا لدى تلاميذ السنة
الثانية ثانوي .
_ لا توجد فروق دالة إحصائيا في إدارة وقت الم ا رجعة بين التلاميذ المتفوقين والمتأخرين د ا رسيا لدى
تلاميذ السنة الثانية ثانوي .
_ الكممات المفتاحية: الميا ا رت الد ا رسية _ التفوق الد ا رسي_ التأخر الد ا رسي
د
Abstract :
The aim of This study Is to know the differences in study skills of both vale dictorian /
good students and weak ones according to the variable difference in quarterly rate ranged between (+0.5) and more for weak ones .And to achieve the aims of this study , the researcher used the comparative descriptive method and she selected the study sample which was a group of 86 students from good and weak ones from Mostataganem aged between 15 and 21 years old .
And as for the study tools ,they were reprented a questionnaire which measures the study skills and cotains 33 paragraphs in its final aspect.The researcher adopted the statistical processor «spss » and the general hypothesis has been realized slightly Another hypothesis was also realized and it was about :
-there are statistical differences between good and weak studedents in study skills ways of revision .
The three hypothesis were not realized ,they are as followed :
-there is a statistical difference between good and weak students concerning the ways of revision .
-There are statistical differences between good and weak students concerning the organization of the review .
-The time management did not differ between Secendary students , year two .
And then explained the results obtained based on previones studies and conclude this research by making some recommendations .
Key Words :
Study skills – Academic exellence – School delays.