Résumé:
_ ممخص الد ا رسة:
ىدفت ىذه الد ا رسة إلى الكشف عن العلاقة بين الرضا عن التوجيو المدرسي ومستوى الطموح لدى
تلاميذ السنة أولى ثانوي، قدر عددىم ) 101 ( تمميذا وتمميذة من ثانوية بومدين محمد التابعة لمقاطعة
2012 ، حيث إعتمدنا عمى المنيج الوصفي، وتم / حاسي ماماش بولاية مستغانم، لمسنة الد ا رسية 2011
استخدام استبيانين لغرض جمع البيانات اللازمة وىما 3 استبيان الرضا عن التوجيو المدرسي المعدل من
طرف الباحثة، اوستبيان مستوى الطموح لفضيمة ميسة وفاطمة ميسة، ولتحميل النتائج إعتمدت الباحثة
عمى النسب المئوية ومعامل الارتباط بيرسون واختبار الفروق )ت(، وذلك بالإعتماد عمى برنامج الرزم
الإحصائية لمعموم الاجتماعية spss20 ، وبعد المعالجة والتحميل توصمت الد ا رسة إلى النتائج التالية 3
1 توجد علاقة إيجابية بين الرضا عن التوجيو المدرسي ومستوى الطموح.
2 عدم وجود فرق دال إحصائيا في الرضا عن التوجيو المدرسي تبعا لمتغير الشعبة.
3 عدم وجود فرق دال إحصائيا في مستوى الطموح تبعا لمتغير الشعبة
Abstract :
This study aims at revealing the relationship between satisfaction with school guidance and the level of ambition.
The primary sample of the students was 108 students and students from the Boumediene Mohammed secondary school.
Bahasi Mamash, Mostaganem State, for the academic year 2019/2018, where we relied on the descriptive approach
To rely on two questionnaires for the purpose of collecting the necessary data: the questionnaire on satisfaction with the revised school directive.
By the researcher, and the questionnaire of the level of ambition of Misa and Fatima Maysa, and to analyze the results adopted by the researcher.
The Pearson correlation coefficient and variance test (V), based on the packet program.
Statistical Analysis of Social Sciences, spss20 After processing and analysis, the study reached the following results :
There is a positive correlation between satisfaction with school guidance and level of ambition.
There was no statistically significant difference in satisfaction with school orientation according to the division variable.
There is no statistically significant difference in the level of ambition according to the division variable