Résumé:
ملخص الد ا رسة:
هدفت الد ا رسة إلى التعرف على دور الإرشاد التربوي في التخفيض من السلوك العدواني للتلاميذ السنة
الأولى ثانوي، كما تهدف إلى التعرف على الفروق في درجة السلوك العدواني لتلميذ المتمدرس بالمرحلة الثانوية،
تحت إشكالية مفادها:"هل للإرشاد التربوي دور في التخفيض من السلوك العدواني لدى تلاميذ السنة الأولى
ثانوي".
وقد استخدم المنهج الوصفي التحليلي، و تطبيق استبيان مكون من 46 فقرة ذات 5 أبعاد، حيث اعتمدت
الباحثة على عينة قوامها 30 تلميذا وتلميذة في الد ا رسة الاستطلاعية للتأكد من الخصائص السيكومترية
للمقياس، بينما في الد ا رسة الأساسية بلتت العينة 109 تلميذا وتلميذة، اختيروا بطريقة العينة القصدية، من
ثانويات ولاية مستتانم.
وبعد تحليل البيانات باستخدام معامل بيرسون، و اختبار "ت" توصلنا إلى النتائج التالية:
- لا توجد علاقة بين عدد ساعات الإرشاد و درجة السلوك العدواني.
- توجد فروق في درجة السلوك العدواني حسب نوع الإرشاد)جماعي/ جماعي فردي(.
- لا توجد فروق في درجات السلوك العدواني حسب الجنس)ذكر/ أنثى(.
- وجود فروق في درجات السلوك العدواني حسب نوع التخصص)علمي/ أدبي(.
- لا يوجد فروق في درجات السلوك العدواني حسب النمط السكاني)حضري/ ريفي(.
Abstruct:
The study aimed to identify the role of educational guidance in reducing the aggressive
behavior of pupils in the first year of secondary school. It also aims to identify the differences
in the degree of aggressive behavior of the pupils in the secondary stage, under the problem:
"Is educational guidance a role in reducing aggressive behavior among puplis of the year First
secondary, "and this field study is useful to know the disorders and conflicts and problems
that lead to aggressive behavior and the role of guidance in reducing them.
The descriptive descriptive approach was used and a questionnaire of 46 items with 5
dimensions was applied. The researcher relied on a sample of 30 boy and a girl in the survey
to ascertain the psychometric characteristics of the scale. In the basic study, the sample was
109 pupils and puplis, The sample is intended, from the high schools of Mostaganem.
After analyzing the data using the Pearson Brown coefficient, and the T test we obtained the
following results:
There is no relationship between the number of counseling hours and the degree of
aggressive behavior.
There are differences in the degree of aggressive behavior by type of counseling
(collective / collective individual(
There are no differences in the degree of aggressive behavior by sex (male / female(
There are differences in the degrees of aggressive behavior by type of specialization
(scientific / literary(
There are no differences in the degree of aggressive behavior by population type
(urban / rural(