Résumé:
This study aims to determine to what extent the curriculum of physical education and sports based on competency approach takes into account the aspects of the cognitive domain,
To achieve the objectives of the study, the researcher used the analytical descriptive method. In the selected study sample, there are (2100) students in the fourth grade, and (182) teachers of physical education and sports, there are also All competency indicators included in the curriculum of physical education and sports, in the first, second, third and fourth years average.
the researcher constructed the following research tools: Content analysis, knowledge test, problem solving test, decision-making test, Bloom's taxonomy reasoning skills test, Questionnaire addressed to the teachers. After confirming the validity and reliability of the tools mentioned, and collecting and analyzing the data statistically, we concluded the following results:
1. The results of the study showed that there is a lack of inclusion of aspects of the cognitive domain in the curriculum of physical education and sport.
2. Teachers believe that there is a weak presence of aspects of the cognitive domain in the curriculum of physical education and sport.
3. The results of the study showed that the level of acquisition of aspects of the cognitive domain among students was low............................Cette étude vise à déterminer dans quelle mesure le curriculum d'éducation physique et sportive basé sur l'approche par compétences prend en compte les aspects du domaine cognitif
Pour atteindre les objectifs de l'étude, le chercheur a utilisé la méthode descriptive analytique, Dans l'échantillon de l'étude sélectionné il y a (2100) élève de la quatrième année moyenne, et (182) enseignants de l'éducation physique et sportive, il y a aussi Tous les indicateurs de compétence inclus dans le curriculum d'éducation physique et sportive, pour la première, deuxième, troisième et quatrième années moyenne.
Le chercheur a également construit les outils de recherche suivants: Analyse du contenu, test de connaissance, test de résolution de problèmes, test de prise de décision, test des habiletés de raisonnement selon la taxonomie de Bloom, Questionnaire adressé aux enseignants.
Après avoir confirmé la validité et fiabilité des outils mentionné, et recueilli et analysé les données statistiquement, nous avons conclu les résultats suivants:
1. Les résultats de l'étude ont montré qu'il y a un manque d'inclusion des aspects du domaine cognitif dans le curriculum d'éducation physique et sportive.
2. Les professeurs croient qu'il y a une faible présence des aspects du domaine cognitif dans le curriculum d'éducation physique et sportive.
3. Les résultats de l'étude ont montré que le niveau d'acquisition des des aspects du domaine cognitif chez les élèves était faible.................................هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مراعاة منهاج التربية البدنية والرياضية وفق المقاربة بالكفاءات للتعليم المتوسط لجوانب المجال المعرفي (المعرفة العلمية – المعرفة الصحية – مهارات التفكير لتصنيف بلوم – مهارات الحياتية العقلية)، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي بنوعيه وهما: المنهج الوصفي التحليلي، المنهج الوصفي المسحي، حيث تم اختيار عينة الدراسة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط بلغ عددهم (2100)، واساتذة التربية البدنية والرياضية في المدارس المتوسطة وعددهم (182)، كما تم اختيار جميع مؤشرات الكفاءات المتضمنة في منهاج التربية البدنية والرياضية على أساس المقاربة بالكفاءات للتعليم المتوسطة لجميع السنوات الدراسية الأولى والثانية والثالثة والرابعة التي خضعت لعملية التحليل.
كما قام الباحث ببناء الأدوات البحثية التالية: أداة تحليل المحتوى، الاختبار التحصيلي، مقياس حل المشكلات، مقياس اتخاذ القرار، مقياس مهارات التفكير لبلوم، استبيان استطلاع أراء الأساتذة. وقد تم التأكد من صدقها وثباتها. وكشفت نتائج الدراسة عن الآتي:
1- أظهرت نتائج الدراسة أن هناك قصور في تضمين جوانب المجال المعرفي قيد الدراسة في منهاج التربية البدنية والرياضية.
2- تؤكد وجهات نظر الاساتذة أن منهاج التربية البدنية والرياضية للتعليم المتوسط لا يركز على جوانب المجال المعرفي قيد الدراسة.
3- أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى اكتساب التلاميذ لجوانب المجال المعرفي قيد الدراسة جاء بتقدير ضعيف.