Résumé:
هدفت هذه الد ا رسة إلى الكشف عن العلاقة بين درجة استخدام التلاميذ لمواقع التواصل
الاجتماعي والعنف المدرسي لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط بمتوسطة قدور بلعربي ببلدية
سيدي علي تابعة لولاية مستغانم, حيث شملت عينة الد ا رسة ) 08 ( تلميذا من بينهم ) 80 ( ذكر
8842 , مستعملة في ذلك المنهج الوصفي, وتم استخدام / و) 14 ( أنثى، للسنة الد ا رسية 8840
في ذلك أداتين: كل من مقياس العنف المدرسي المصمم من طرف الباحثة، ومقياس موقع
التواصل الاجتماعي )اليوتيوب( المصمم من طرف لعور صابر, اوعتمدت الباحثة على
,spss الأساليب التالية: اختبار بيرسون واختبار الفروق "ت" وذلك باعتماد على البرنامج 88
وبعد المعالجة والتحليل توصلت الد ا رسة إلى النتائج التالية إلى:
4 ت وجد علاقة إرتباطية م وجبة بين درجة استخدام موقع التواصل الاجتماعي )اليوتيوب(
والعنف المدرسي.
8 توجد فروق دالة إحصائيا في العنف المدرسي يعزى لمتغير الجنس، وذلك لصالح الذكور.
8 عدم وجود ف ر وق دالة إحصائيا في درجة استخدام موقع التواصل الاجتماعي)اليوتيوب( تعزى
لمتغير الجنس.
The study aimed to reveal the relationship between the degree of students'
use of social networking sites and school violence in third-year students'
average grade average size in Arabic, in the municipality of Sidi Ali in
the state of Mostaganem, using two tools: The measure of violence in
schools - YouTube (by the researcher), where the sample of the study
included 80 pupils (38 males 41 females) (out of 132 for 2018-19 years,
used in the curriculum and testing the results based on the following
differences.
1- There is a correlation between the degree of social networking and
school violence use.
2. There are differences of statistical function in favor of males because
males are larger than females.
3- Lack of statistically significant Dal difference in the degree to which
the YouTube site is used for a variable