Résumé:
ىدف البحث الحالي إلى الكشف عن مستوى الميا ا رت الحياتية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، ومن اجل
تحقيق ىذا اليدف الميداني اجري البحث عمى عينة من التلاميذ المقبمين عمى شيادة البكالوريا تخصص عممي
أودبي، اجري البحث عمى عينة قواميا ) 80 ( تمميذ وتمميذة لمسنة الثالثة ثانوي، اختيروا بالطريقة العشوائية
البسيطة، وقد استعنا بأداة قياس الميا ا رت الحياتية لتلاميذ المرحمة الثانوية، وبعد قيامنا بد ا رسة الأسس العممية
لممقياس والذي تكون من ) 68 ( بندا، و) 8( محاور الخاصة بالمقياس، والتي كانت عمى النحو التالي: ميارة
التخطيط وادارة الوقت، ميارة الاتصال والتواصل، الميا ا رت الاجتماعية والعمل مع الجماعة، الميا ا رت النفسية
والوعي الذاتي،الميا ا رت العممية اولتكنولوجية، ميارة اليوية وحب الوطن، ميارة التحكم في المغات، ميارة
التفكير وحل المشكلات، عمما أن كل بن ود ذات اتجاه ايجابي، واستخدمنا المنيج الوصفي، ولمعالجة النتائج
وقد استخدمنا الوسائل الإحصائية المناسبة: ،)SPSS( استخدمنا الحزمة الإحصائية لمعموم الاجتماعية
المتوسط الحسابي ،المتوسط الحسابي الفرضي، الانح ا رف المعياري،معامل الارتباط البسيط بيرسون، معادلة
لدلالة الفروق بين مجموعتين مستقمتين، وعميو توصمت النتائج إلى: ارتفاع )T.TEST( الفاكرومباخ، اختبار
مستوى الميا ا رت الحياتية عند تلاميذ السنة ثالثة ثانوي. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى
الميا ا رت الحياتية عند تلاميذ السنة الثالثة ثانوي تعزى لمتغير الجنس ومتغير التخصص)عممي/أدبي(،
اولتحصيل الد ا رسي)المقبول /الضعيف(.
Level of life skills of third year secondary students who are on the baccalaureate.
The aim of the current research was to reveal the level of life skills of students in the third year
secondary. In order to achieve this field goal, a sample of students who received a baccalaureate
degree in scientific and literary specialization was conducted on a sample of (80) students for the
third year secondary, In the simple random way, we used the tool to measure the life skills of high
school students. After studying the scientific foundations of the scale, which consisted of (68)
items and (8) axes of the scale, which were as follows: Planning skill and time management
Communication skills, Skills The social and working with the group, psychological skills and selfawareness,
scientific and technological skills, identity and patriotism skill, control language skill.
We used the statistical package for social sciences (SPSS). We used the appropriate statistical
methods: arithmetic mean, mean arithmetic mean, standard deviation, simple correlation
coefficient Pearson, equation (TTEST) to denote the differences between two independent groups.
The results thus reached: the high level of life skills among the third year secondary students. And
the absence of statistically significant differences in the level of life skills among students in the
third year secondary due to gender variable, specialization variable (scientific / literary), and
educational achievement (acceptable / weak).