Résumé:
شكلت مسألة السعادة في تاريخ الفلسفة العربية الوسيطة نقطة محورية حيث يمكننا على سبيل الإشارة في هذا السياق ذكر أعمال الفارابي وأعمال الكندي، حيث أراد كل واحد من هذين الفيلسوفين من خلال موضوع الرغبة أن يؤسس فلسفيا لمكانة الذات بهدف جعل المجتمع يعيش في تناغم. سواء تعلق الأمر بفكرة السعادة، الفارابي، أو طرد الأحزان، الكندي، فإن الهدف يتمثل في جعل التربية وسيلة للوصول إلى السعادة. بين إرادة الرغبة ورغبة الإرادة النقاش الفلسفي حول الذات احتل مركز اهتمام الفلسفة العربية الوسيطة. الكلمات المفتاحية: الفارابي، الكندي، الفلسفة العربية ، السعادةـ، الحزن، التناغم، الذات، الرغبة، التربية، التعلم، الإنهمام بالذات. Abstract The question of happiness constitutes in medieval Arabic philosophy a complex issue, and we can, as an example of this, the works of north Al-Farabi and Al-kindi. In this context, the question of desire will allow us to see that both philosophers want to establish a philosophy of the subject, thereby allowing society to live in happiness. Starting from the idea of happiness or that of avoiding unhappiness, the goal is the same, i.e, to show that happiness depends on education through teaching or fallowing the rules to help oneself avoiding sadness. Between the will of desire or desire of the will the controversy of the philosophy of the subject became at the center of interest in medieval Arabic philosophy. key-words: Al-Farabi, Al-kindi, Arab philosophy, happiness, sadness, subject, desire, education, teaching, self-care.