Résumé:
ملخص البحث باللغة العربية :
تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة دور التربية التحضرية في التكيف المدرسي لدى تلاميذ
السنة أولى ابتدائي بين التلاميذ الذين التحقوا ولم يلتحقوا بالأقسام التحضيرية ولقد تم اختيار
عينة الدراسة بطريقة عشوائية قصدية تتكون من 11 تلميذ وتلميذة من بعض مدارس ابتدائيات
2259 ، واتبعت الباحثة / المقاطعة الثانية - 2- لولاية مستغانم خلال الموسم الدراسي 2251
خطوات المنهج الوصفي المقارن، ولتحقيق من أهداف الدراسة استخدمت استبيان خاص
بالتكيف المدرسي لتلاميذ سنة أولى ابتدائي ) من وجهة نظرة الأساتذة( ولتأكد من مدى
صلاحية استخدمت الباحثة الخصائص السيكوترية، وبعد إجراء عملية التحليل الإحصائي،
لمعرفة مستوى دلالة الفروق بواسطة t test استخدمنا أسلوب الإحصائي للمتمثل في اختيار
. برامج الخرم الإحصائية الإصدار رقم 22
وتوصلت الباحثة إلى النتائج التالية :
يوجد فروق دالة إحصائية بين التلاميذ السنة أولا في التكيف المدرسي بين التلاميذ
الذين التحقوا بالأقسام التحضيرية والذين لم يلتحقوا .
Research Summary:
The objective of the present study is to know the role of
preparatory education in the school adaptation of primary school
students among the students who joined and did not enroll in the
preparatory departments. The sample of the study was randomly chosen
by 87 students from some secondary schools in the second district The
researcher followed the steps of the comparative descriptive method. In
order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was used for
school adjustment for first-year primary students (from the point of
view of the professors) and to ascertain the validity of the researcher's
systematic characteristics. Of statistical analysis, we used the statistical
method of choice represented in the test t to see the level of statistical
significance of differences by punching software version number 20.
The researcher reached the following results:
There are statistically significant differences among students in the
first year in the school adjustment among students who joined the
preparatory sections and who did not join.