Résumé:
ىدفت الد ا رسة الحالية الى الكشف عن واقع ممارسة الأدوار الإرشادية وعلاقتيا بالاحت ا رق النفسي لدى عينة
من) 40 ( مستشار و مستشارة ، باستخدام المنيج الوصفي و اعتمدت الطالبة مقياس الأدوار الارشادية لمتشاري
التوجيو والارشاد المدرسي و الميني من تصميم الطالبة، و مقياس الاحت ا رق النفسي) ماسلاش( وبعد التحقق من
الخصائص السيكومترية المتمثمة في الصدق و الثبات ثم معالجة البيانات المتحصل عمييا احصائيا بالاعتماد عمى
و بعد تحميل النتائج توصمت ىذه الد ا رسة الى النتائج الاتية: SPSS برنامج 20
-1 توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الادوار الارشادية و الاحت ا رق النفسي لدى مستشاري التوجيو .
-2 لا توجد فروق دالة احصائيا في الاحت ا رق النفسي لدى مستشار التوجيو تعزى الى متغير الجنس.
-3 لا توجد فروق دالة احصائيا في الاحت ا رق النفسي لدى مستشار التوجيو تعزى الى متغير الاقدمية.
the current study aims to reveal the fact of practicing the guidance roles and its
relation to the psycological combustion scale of 40 consultants’ sample ; using the
descriptive methode . Here the student used guideline scale from her own desing
for professional and scholar guidance advisors as well as she used the psycological
combustion scal. After detecting the psychometric propertiers like the honesty
and the stability then the treatment of the given answer using a program and after
analysing the data ; the study revels the following results :
_ There is a relationship shown statistically between the guidance roles and
the psychological combustion scale for the guidance advisors
_There is not any differnces shown statistically the psycological combustion
scale for guidance advisors depending on the gender
-The ris not any differnces shown statistically the psycologicalcombustion scale
for the guidance advisors depending on the professional experience
In spite of the previous studies ; these results has been discussed and the study
ends up with some suggestions