Résumé:
هدفت هذه الد ا رسة إلى التعرف عمى طبيعةة اتجاهةات أسةاتذ التعمةي اببتةدا ن و ةو داةت الت ايةذ ذوي اب تياجةات الخاصةة
اع الت ايذ العاديين فن الادارس العادية بار مه التعمي اببتدا ن، وأجرت البا ثة د ا رساتها عمى ) 31 ( ادرسة ابتدا ية تابعة
لوبيةة اسةتناو . وكةان عةدد أفة ا رد العيوةة ) 343 ( أسةتاذ وأسةتاذ بواقةع ) 44 ( أسةتاذ للأقسةا العاديةة اةوه ) 34 ذكةر و 74
أوثى(، و ) 74 ( أستاذ فن الأقسا الاداجة اوه ) 34 ذكر و 71 اوثى( ،ت اختياره بطريقة اقصود ، واسةتخدات البا ثةة
اقيةاس اتجاهةات أسةاتذ التعمةي اببتةدا ن و ةو داةت ذوي اب تياجةات الخاصةة فةن الاةدارس العاديةة ) اعةد اةن طةرف
البا ثةة (، اسةتعامه فةن ذلةه الاةوهت الوصة ن، أاةا الأسةةمو الإ صةا ن الاتبةع هةو الوسة الا ويةة و التكة ا ر ا رت و ت ميةة
وبعةةد الاعالجةةة والت ميةة توصةةمت البا ثةةة لموتةةا ت ،spss التبةةاين أ ةةادي ابتجةةاه واختبةةار)ت( بابعتاةةاد عمةةى بروةةاات 18
التالية:
-3 طبيعة اتجاهات أساتذ التعمي اببتدا ن و و دات الت ايذ ذوي اب تياجات الخاصة اع الت ايةذ العةاديين فةن الاةدارس
العادية سمبية.
-2 ب توجد فةرو ذات دبلةة إ صةا ية بةين اتجاهةات أسةاتذ التعمةي اببتةدا ن و ةو داةت الت ايةذ ذوي اب تياجةات الخاصةة
اع الت ايذ العاديين فن الادارس العادية تعزى لاتنير الخب ر.
-1 ب توجد فرو ذات دبلة إ صا ية بين اتجاهةات أسةاتذ التعمةي اببتةدا ن و ةو داةت الت ايةذ ذوي اب تياجةات الخاصةة
اع الت ايذ العاديين فن الادارس العادية تعزى لاتنير التخصص.
-4 ب توجد فرو ذات دبلة إ صا ية بين اتجاهةات أسةاتذ التعمةي اببتةدا ن و ةو داةت الت ايةذ ذوي اب تياجةات الخاصةة
اع الت ايذ العاديين فن الادارس العادية تعزى لاتنير الشهاد .
-7 ب توجد فرو ذات دبلة إ صا ية بين اتجاهةات أسةاتذ التعمةي اببتةدا ن و ةو داةت الت ايةذ ذوي اب تياجةات الخاصةة
اع الت ايذ العاديين فن الأقسا بين الذين درسوا الأقسا الاداجة والذين ل يدرسوا
The study aimed to identify the nature of the teacher's trends toward the integration of
students with special needs in ordinary schools with primary education, and the researcher
conducted her studies on 13 primary schools in the state of Mostaganem. The number of
sample individuals (141) was Professor and Professor (74) for ordinary sections of them (17
male and 57 female), and (67) professors in the integrated departments (14 male and 53
female), and female students with a study-grade level, who were selected by the same method.
1. The nature of primary school teacher attitudes toward the integration of pupils with special
needs with ordinary students is negative.
2. There are no statistically significant differences between the attitudes of primary school
teachers toward the integration of students with special needs with ordinary students due to
the variable experience.
3. There are no statistically significant differences between the attitudes of primary school
teachers toward the integration of pupils with special needs with ordinary students in ordinary
schools due to the variable specialization.
4. There are no statistically significant differences between the attitudes of primary school
teachers toward the integration of pupils with special needs with ordinary pupils due to the
variable degree.
5. There are no statistically significant differences between the attitudes of primary school
teachers toward the integration of pupils with special needs with ordinary pupils in the
sections between those who have studied the integrated sections and those who have not
studied them