Résumé:
تناولنا في موضوع دراستنا القدرة الحسابية لدى الطفل المتوحد حيث ىدفت الدراسة لكشف عن وكيفية تطوير
الحساب لديهم فقمنا بطرح التساؤل التالي :انو لا توجد قدرة حسابية لدى الطفل المتوحد وقد اتبعنا منهج العيادي
واعتمدنا علي عينة متكونة من 4 حالات لديهم اضطراب التوحد تم اختيارىا عن قصد وبمساعدة الاخصائية
الارطوفونية و النفسانية وباعتمادنا على معايير تتمثل فيما يلي
كون الاطفال مصابين بالتوحد من نفس الدرجة )حسب الاخصائية الارط وفونية و النفسانية(
كان عدد افراد عينتنا 2 طفل من كلا الجنسين ذكر و انثى
ومن اجل بلوغ ىدف من الدراسة تم الاعتماد على تقنيات سيكولوجية منها دراسة حالة _الملاحظة العيادية
_الاختبارات وبعد تطبيق ىده ىده الادوات تحصلنا على النتائج النهائية وىي ان الاطفال المتوحدين لا يملكون قدرة
حسابية و النفسانية ودور الهام للتكفل في تطوير القدرات المعرفية لتحسين مست وى الحساب لديهم ,
The aim of this study was to revel the existence or absence of arithmetic
ability of the autistic individuals which was predicted by the hypotheses of
research where there is no mathematical ability for this group we followed
a case study and relied on a sample of 4 children with autism disorder who
were deliberately selected by the psychologist and orthophonist
In our research we have adopted a set of criteria;
Children with same degree of autism
The number of our sample are 2 children of al sexes male and
female
In order to achieve the objective of study ;it relied on psychological
techniques including ;case study ,clinical observation, tests ;
After implanting these tools, we get the final results;
The autistic child doesn’t have the ability to calculate .
Orthophonic care plays an important role in the
development of cognitive abilities to improve the level of
account in autistic children