Résumé:
ملخص :
تهدف الدراسة الى بناء اختبار تحصيلي وفق نموذج راش في مادة المعلوماتية لتلاميذ السنة اولى ثانوي بغليزان. يشتمل الاختبار على 51 عنصرًا من فقرات متعددة الاشكال الا. تم إجراء هذا الاختبار على 405 من الذكور والاناث الذين تم اختيارهم بشكل عشوائي. تم تحليل البيانات من خلال نموذج راش. نتيجة لمعايرة راش، تم حذف 28 فقرة من الاختبار. وتم إظهار الشكل المتواصل الكامن للفقرات والافراد والتحقق من صدق وثبات والاختبار. تقترح هذه الدراسة البحث في كل منهج المادة والزيادة من عدد الفقرات للتمكن من معايرة عدد أكبر من الفقرات وفق نموذج راش والتنويع من نماذج الاستجابة للمفردة
الكلمات المفتاحية: اختبارات تحصيلية، نظرية الاستجابة للمفردة، راش، المعلوماتية.
Abstract
The purpose of this research is study of the achievement tests using Item Response Theory (IRT). To achieve this goal, we build Informatics test achievement for the first secondary school year, consisting of 51 items from various forms. The sample was consisted of 405 students for the academic year 2018/2019.The study concluded that (14) items were deleted to comply with the Rasch model's assumptions. The calibration Rasch result is 28 items and 19 persons were tossed out of the test. The construction's validity was verified and the achievement reability test. The study showed that statistically there are no difference in difficulty between various forms of items. As a result of this study, we made a suggestion that to cover the whole syllabus items should be increased. An effort should be made to take a greater number of items for the study, so that item analysis through Rasch Model can show its probability and items response models diversification
Keywords : Test achievement ,IRT, Rasch ;Informatics
Résumé:
L’objectif spécifique de l’étude était de construire un test scolaire dans le domaine de l’informatique pour les étudiants de première année du secondaire à Relizane. Le test comprend 51 éléments de formes diverses, l'échantillon de recherche englobe 405 garçons et filles choisis au hasard. Les données ont été analysées à l'aide du modèle de Rasch. À la suite du calibrage Rasch, 28 objets et 19 personnes ont été jetés hors du test. La figure montre un continuum latent montrant la position des objets et des personnes. Cette étude suggère que, pour couvrir l'ensemble du programme, il faudrait augmenter les éléments. Il convient de s’efforcer de prendre un plus grand nombre d’items pour l’étude, afin que l’analyse des items par le modèle soit claire et, en fin, sa diversification des modèles de réponse aux items.
Mots-clés: tests scolaire, IRT, Rasch; Informatique