Résumé:
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى مستوى الحصيلة المعرفية لدى لاعبي كرة القدم .استخدم الطلبان المنهج
الوصفي لملائمة طبيعة الدراسة .حيث تم استخدام مقياس خاص للحصيلة المعرفية للعبة كرة القدم المصغرة و
الخماسية.و قد أجريت الدراسة على عينة تكونت من ( 60 ) لاعبا يمثلون مختلف الأقسام و الأندية .و بعد
استخدام المعالجات الإحصائية المناسبة توصلت الدراسة إلى أن الحصيلة المعرفية لدى لاعبي كرة القدم , كانت
بدرجة ضعيفة , كما أظهرت نتائج الدراسة إلى ضعف المستوى المعرفي لدى لاعبي كرة القدم المصغرة و الخماسية
و جهل لا عبي كرة القدم بنقاط التشابه و الاختلاف للعبتي كرة القدم المصغرة و الخماسية و قد أوصى الباحثان
بضرورة تشجيع اللاعبين على المتابعة و الاطلاع على قوانين لعبة كرة القدم المصغرة و كرة القدم الخماسية لتطوير
ة المستوى المعرفي لديهم بلعبتي كرة القدم المصغرة و الخماسية .كذلك توصي الدراسة بضرورة عقد دراسات مشا
حول دراسة الفرق بين اللعبتين لتطوير المستوى المعرفي للاعبين
The study aimed to identify the level of cognitive outcome of football
players. The two researchers used the descriptive approach to suit the nature
of the study. A special measure was used for the cognitive outcome of the mini
and five-a-side soccer game. The study was conducted on a sample consisting
of (60) players representing various departments And clubs. After using the
appropriate statistical treatments, the study concluded that the cognitive
outcome of football players was weak, as the results of the study showed that
the cognitive level of the players of mini and five-a-side footballers was
ignorant, and that football players were not ignorant of the similarities and
differences of my game Mini and five-a-side football The researchers
recommended the need to encourage players to follow-up and learn the rules
of the mini-soccer game and five-a-side football to develop their cognitive level
with the two mini and five soccer games. The study also recommends that
similar studies should be held on studying the difference between the two
games to develop The cognitive level of the players