Résumé:
تهدف الدراسة إلى معرفة وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضية لطور الثانوي في
دمج الدعاقين حركي اً مع أقرانهم الأسوياء في حصة التربية البدنية و الرياضة ،و الغرض
من الدراسة معرفة نظرة ايجابية أو سلبية للأساتذة التربية البدنية والرياضية نحو عملية
الدمج قد شملت الدراسة على عينة البحث متكونة من 30 أستاذ تعليم ثانوي من
المجتمع الأصلي قدر ب 63 أستاذ ، و لقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية مع
استعمال الاستبيان كأداة لجمع البيانات الخام ، و تمثل أهم استنتاج في أن الدمج
فكرة قابلة ل ت لطبيق والتنفيذ من وجهة نظر الأساتذة التربية البدنية و الرياضة لصالح
الدعاقين حركياً إن كانت لذم القدرة على التعلم .
أما أهم توصية تمثلت في تشجيع فكرة الدمج بين التلاميذ الأسوياء والدعاقين حركي اً
في حصة التربية البدنية والرياضية و عدم إقصائهم أو تهميشهم
Study summary.
Study Title:
" The importance of integrating the physically handicapped with their normal peers in the share of physical education and sport from the point of view of physical education and sports teachers".
The study aims to know the viewpoint of teachers of physical education and sports secondary education in the integration of the physically handicapped with their counterparts in the share of physical education and sports, and the purpose of the study is to know a positive or negative view of teachers of physical and sports education towards the merger process The study included a research sample consisting of 30 secondary education professors from the original community estimated at 63 professors. The sample was randomly chosen with the use of the questionnaire as a tool to collect raw data. The most important conclusion was that integration is an applicable idea from the point of view of teachers of physical education and sports for the benefit of the physically disabled. They were able to learn.
The most important recommendation was to encourage the idea of merging the normal and physically handicapped students in the physical and sports education class and not excluding or marginalizing them.