Résumé:
ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة الى تناول موضوع العلاقات العامة الحديثة و التحول نحو التقنيات التي
اتاحتها الانترنت و مواقع التواصل الاجتماعي و الاعتماد على المؤثرون الرقميون كأسلوب
اتصالي حديث بغرض التسويق لصورة المؤسسة و الترويج للخدمات و المنتجات و المعلومات
و خصوصا مع الاستخدام الهائل للمستهلكين و عامة الناس لمواقع التواصل الاجتماعي فالجميع
اصبح يتابع هؤلاء المؤثرين عبر السوشيل ميديا و في جميع المجالات و تطرقنا الى اهمية اعتماد
المؤسسات الحديثة على مثل هذه الاساليب الاتصالية الحديثة و من بينها قادة الرأي الجدد على
مواقع التواصل , و اعتمدت في هذه الدراسة على المنهج المسحي من خلال استخدام الملاحظة
كأداة في جمع المعلومات و قسمت دراستنا الى ثلاثة فصول الفصل الاول تطرقت فيه الى جميع
الجوانب و الاطر المنهجية للدراسة بداية من الاسكالية و التساوؤلات و الفرضيات و اسباب
اختيار الموضوع و اهداف الدراسة و تحديد المفاهيم و الدراسات السابقة اضافة الى الخلفية
النظرية التي اعتمدناها في الدراسة و التطرق الى منهج و ادوات جمع البيانات و مجتمع البحث
و العنية و كذالك الحدود الزمانية و المكانية , اما الفصل الثاني تطرقت الى المفاهيم الحديثة في
العلاقات العامة تعرفاتها و التحولات الحديثة التي طرأت عليها و كذا تناول مفهوم الصورة الذهنية
و عنصارها و كيفية بناء الصورة الذهنية ثم تطرقنا الى كيفية بناء سمعة المؤسسة على مواقع
التواصل الاجتماعي و التي بين في هذه الاخيرة تعريفاتها و انواعها , اما الفصل الثالث تطرقت
فيها الى موضوع المؤثرون الرقميون و انواعهم و كيف يعمل هؤلاء القادة الجدد و كذا استخدام
المؤسسات لهذا النوع الاتصالي الجديد و التقنيات الحديثة و تناولت كيف يتم الاعتماد عليهم و
معايير استخدامهم في المؤسسات الحديثة
وفي الجانب التطبيقي تطرقنا الى استخدام المؤثرون الرقميون دراسة مسحية على عينة من متابعي
صفحة جيزي على مواقع التواصل الاجتماعي تناولنا التعريف وبعض المعلومات عن المؤسسة
اضافة الى جمعنا الكثير من المعلومات التي قمنا بتحليلها واستنتاج النتائج.
الكلمات المفتاحية:
العلاقات العامة الحديثة، سمعة المؤسسة، مواقع التواصل الاجتماعي، المؤثرون الرقميونStudy Summary:
The study aims at addressing the issue of modern public relations and the
shift toward reliance on digital influenters as a modern communication
style for marketing the image of the organization and promoting services,
products and information, especially with the huge use of social media
sites by consumers and the general public The Sushil Media and in all
fields we have addressed the importance of modern institutions relying on
such modern communication methods, including new opinion leaders on
communication sites. The study was based on the survey methodology by
using observation as a tool for information collection and divided our
study into three chapters of chapter I, which dealt with all aspects and
methodological frameworks of the study, from housing, questions,
hypotheses, reasons for choosing the topic, study objectives and conceptsetting The previous studies, in addition to the theoretical background we
have adopted in the study, and the approach to the methods and tools of
data collection, the research and technical community, and like these,
temporal and spatial boundaries. The second chapter dealt with modern
concepts in public relations, the recent changes that have taken place, the
concept of mental image, its elements, and how to build mental image,
and then how to build the reputation of the institution on social media,
which in the latter have defined its definitions and types
The third chapter deals with the issue of digital influencers, their types,
how these new leaders work, and the use of institutions for this new type
of communication and modern technologies, and how to rely on them and
the standards of their use in modern institutions
On the practical side we have addressed the use of the influencers The
digital media survey on a sample of social media page followers we have
covered the definition and some information about the organization, as
well as the survey, where we have gathered a lot of information we have
analyzed and concluded the results.