Résumé:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة احلالية إىل الكشف عن األسباب األكثر أتثري يف تدين التحصيل الدراسي ما بعد التعليم املتوسط
لدى عينة من تالميذ السنة أوىل من التعليم الثانوي ابستخدام املنهج الوصفي و ابستمارة ألسباب تدين التحصيل
الدراسي ما بعد التعليم املتوسط بعد حساب خصائصه السيكومرتية الذي طبق على عينة غري احتمالية من مثانية
عشرة )18 )تلميذا ممن يعانون من تدين التحصيل الدراسي منهم )2 )ذكور و )16 )أنثى من تالميذ السنة أوىل
اثنوي بثانوية والايت اجلزائر و بعد معاجلة البياانت عن طريق برانمج احلزمة اإلحصائية للعلوم االجتماعية spss
v20 ،أسفرت النتائج على أن األسباب األكثر أتثري يف تدين التحصيل الدراسي لتالميذ ما بعد التعليم املتوسط
هي األسباب النفسية و األسباب املدر سية لدى تالميذ السنة أوىل اثنوي، وعدم وجود داللة إحصائية بني اجلنسني
يف تدين التحصيل الدراسي.
الكلمات املفتاحية: تدين التحصيل الدراسي-تالميذ السنة أوىل اثنوي.د
Study Summary
The present study aimed to uncover the most important causes of the low
academic achievement beyond intermediate education among a sample
of secondary education level students using the descriptive curriculum
and the questionnaire for the reasons of low academic achievement of
secondary education after calculating its psychometric characteristics that
were applied to an unpopular sample of 18 students who mean from Low
academic achievement, including 2 males and 16 females who are first year secondary school students in the states of Algiers, and after processing
the data through the Statistical Package for Social Sciences Program
Spssv20, the results resulted in the most influential reasons for the low
academic achievement of post-intermediate education pupils are
psychological reasons and school reasons for first-year pupils Secondary
and the absence of statistically significant differences between the sexes in
low academic achievement.
Key words: Low academic achievement, reasons behind low academic
achievement, first year of secondary school.