Résumé:
ملخص الدراسة
لقد هدفت الدراسة إلى معرفة طبيعة العالقة بين الضغوطات النفسية والعنف المدرسي لدى تالميذ الطور
الثانوي،وكذلك هل توجد فروق دالة إحصائيا في الضغوطات النفسية تعزى لمتغير الجنس والتخصص،
وكذا بالنسبة للعنف المدرسي إن كانت هناك فروق دالة إحصائيا لكال المتغيرين الجنس والتخصص،
اعتمدت الطالبة الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي، طبقت أدوات الدراسة عبر اإلنترنيت باإلعتماد على
إستبيانين إلكترونيين هما استبيان العنف المدرسي واستبيان الضغوط النفسية، أجريت الدراسة على عينة
تكونت من 56 تلميذ وتلميذة من تالميذ الطور الثانوي، ومنه توصلت الباحثة إلى النتائج التالية:
1 -ال توجد عالقة ارتباطية بين الضغوطات النفسية والعنف المدرسي لدى تالميذ الطور الثانوي.
2 -ال توجد فروق دالة إحصائيا في الضغوطات النفسية لدى تالميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير الجنس.
3 -ال توجد فروق دالة إحصائيا في الضغوطات النفسية لدى تالميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير
التخصص.
4 -ال توجد فروق دالة إحصائيا في العنف المدرسي لدى تالميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير الجنس.
5 -ال توجد فروق دالة إحصائيا في العنف المدرسي لدى تالميذ الطور الثانوي تعزى لمتغير التخصص.
الكلمات المفتاحية:
الضغوطات النفسية، العنف المدرسي، الطور الثانوي.د
Study summary
The study aimed to find out the nature of the relationship between psychological stress
and school violence among secondary school students, as well as whether there are
statistically significant differences in psychological stress due to the variable of gender and
specialization, as well as with regard to school violence if there are statistically significant
differences for both variables of sex and specialization, the researcher relied on The analytical
descriptive approach, two questionnaires were applied to them: the School Violence
Questionnaire and the Psychological Stress Questionnaire. The study was conducted on a
sample consisting of 56 male and female students from the secondary stage, from which the
researcher reached the following results:
There is not a correlation between psychological stress and school violence among
secondary school students.
No statistically significant differences in psychological stress among secondary school
students due to the gender variable.
No statistically significant differences in psychological stress among secondary school
students due to the variable of specialization.
No statistically significant differences in school violence among secondary school students
due to the gender variable.
No statistically significant differences in school violence among secondary school pupils
due to the variable of specialization.
key words:
Psychological stress, school violence, the secondary phase