Résumé:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى جودة الممارسات التدريسية في العملية التعليمية )مرتفع ،متوسط
،متدني ( ستبيان
واعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي في الد ارسة واستخدمت أداتي المقابلة وا
الممارسات التدريسية لجمع معطيات الدراسة األساسية وهذا اإلستبيان مصمم من طرف أعضاء المركز
الملك فهد عبد العزيز للجودة المملكة العربية السعودية وتم تعديل هذا الٱستبيان حسب خصائص مجتمع
الدراسة مع حساب خصائصه السيكومترية وكانت الدراسة لعينة مكونة من 07أستاذ في طور التعليم
المتوسط بمؤسيتي الصفصاف )الجديدة والقديمة (والية مستغانم وكانت الدراسة في هذا العام الدراسي
0707ولتأكد من صحة الفرضيات إعتمدت الباحثة إختبار تحليل التباين األحادي واختبار بارسون واختبار"
ت "لعينتين مستقلتين للتوصل إلى النتائج التالية مستوى جودة الممارسات التدرسية يختلف بإختالف المستوى
التعليمي والخبرة المهنية لألستاذ كما أن مستوى جودة الممارسات التدريسية ال يختلف بإختالف الجنس وهذا
من خالل نتائج التي أظهرت وجود فروق ذات داللة إحصائية تعزى لمتغير المستوى التعليمي والخبرة المهنية
كما أنه ال تو جد فروق ذات داللة إحصائية تعزى لمتغير الجنس.
Abstract:
The study aims to reveal the quality of instructional practices in the learning
process (High, medium, low (the researcher has relied on the analytical
descriptive curriculum in the study and used the interview tools and teaching
practices questionnaire to collect the basic study data.) this survey was designed
by the members of the King Fahd Abdel Aziz Center for Quality Saudi Arabia and
this questionnaire was adapted to the characteristics of the study community with
the calculation of its own cyometric characteristics and was studied For a sample
of 50 middle-education professors at the two prescriptions (New and old
(Mestagnam) the study in this 2020 academic year was to validate the
hypotheses the researcher adopted the monocartic contrast analysis test, Parson
test, and two separate eye tests to reach the following results the level of quality
of teaching practices varies with the level of education and professional
experience of the professor and the level of teaching practice.
Key words: Quality in , teaching practices, learning process, and intermediate
education.