Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المشكالت السلوكية لدى المعاقين حركيا
عن السلوكات المضطربة التي تصاحب هذه اإلعاقة كالعدوانية وفرط الحركة، حيث تم اختيار
حالتين من األطفال ذوي اإلعاقة الحركية بطريقة قصدية تتراوح أعمارهم من 6 إلى 10 سنوات
بمؤسسة التأهيل الوظيفي والفيزيائي بسيدي علي بمستغانم، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت
الباحثة على المنهج العيادي ودراسة الحالة واستخدام قائمة كونرز لتقدير سلوك الطفل و مقياس
السلوكات العدوانية للعمايرة.
وبعد تحليل النتائج تم التحقق من فرضية الدراسة أي أن اإلعاقة الحركية لدى بعض األطفال
تكون مصاحبة لبعض السلوكات المضطربة. وبينت النتائج أن األطفال ذوي اإلعاقة الحركية
يعانون من فرط النشاط الحركي والعدوانية.و
Abstract
The aim of the study is to identify the main problems of disabled persons
(handicapped persons) and their troubled behavior or interactions such as
hostility and the excessive movements of disabled kids that represents:
The measure of hostility and the measure of the excessive movements
so that the stualy Tues to study and camine the essencial hypothesis the
fact of feeling is unable or disabled makes the kid more hostile and over
moving. To answer this hypothesis we have used these suitable tools
which is the clinical meeting and to apply the measures on the cases that
are between (6 to 10 years old)
After we analyzed the results of the research hypothesis we deduce
that disability is the main cause of the children’s behavior troubles.