Dépôt DSpace/Manakin

العنف المدرسي وعلاقته بالانجاز الاكاديمي لدى تلاميذ المستوى الاولى ثانوي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بونوار نجاة
dc.date.accessioned 2021-07-12T09:55:38Z
dc.date.available 2021-07-12T09:55:38Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://e-biblio.univ-mosta.dz/handle/123456789/18276
dc.description.abstract ملخص الدراسة: تناولت الطالبة الباحثة موضوع " العنف المدرسي وعالقتو باإلنجاز األكاديمي ", بحيث تهدف الدزاست إلى التعسف على العالقت بين العىف املدزس ي املمازس من قبل كألستاذ وإلاهجاش كألكادًم لدي تالمير السىت كألولى ثاهىي بثاهىٍت مهداوي أحمد ببلدًت سيدي لخضس بىلًت مستغاهم , حيث شممت عينة الدراسة )70 )تمميذا من بينيم )30 )ذكر و )40)أنثى لمسنة الدراسية 2019/2020 مستعممة في ذلك المنيج الوصفي التفسيري, وتم إستخدام في ذلك مقياس العنف المدرسي, ولمتعامل مع نتائج الدراسة إستعممت مجموعة من األساليب اإلحصائية منيا معامل بيرسون وكذلك معامل ألفا لكرومباخ . وبعد جمع المعطيات وتحميميا إحصائيا توصمت الدراسة إلى النتائج التالية: 1 -توجد عالقة ارتباطية دالة إحصائيا بين العنف المدرسي واإلنجاز األكاديمي عند تالميذ المستوى االول ثانوي. 2 -توجد عالقة ارتباطية دالة إحصائيا بين العنف المدرسي بأبعاده الثالث المعنوي, والمفظي, والجسدي باإلنجاز األكاديمي عند تالميذ المستوى األول ثانوي. 3 -توجد فروق ذات داللة إحصائية في العنف المدرسي باختالف الجنس عند تالميذ المستوى األول ثانوي. 4 -توجد فروق ذات داللة إحصائية في العنف المدرسي باختالف الشعب)عممي-أدبي(عند تالميذ المستوى األول ثانوي. الكممات المفتاحية: العنف المدرسي, اإلنجاز األكاديمي.د Summary: The student researcher dealt with the topic of “school violence and its relationship to academic achievement,” so that the researcher sought to clarify the relationship between school violence directed by the teacher to the student and academic achievement and the extent of the teacher's impact on the results of first-level students of secondary education at Mahdawi Ahmed Secondary School in the municipality of Sidi Lakhdar Mostaganem state, where The study sample included (70) pupils, including (30) males and (40) females for the academic year 2019/2020, used in that descriptive curriculum, and the school violence measure was used in that, and to deal with the results of the study, the researcher student used a set of statistical methods, including laboratories Pearson and the Alpha Krumbach coefficient. After collecting the data and analyzing them statistically, the study reached the following results: 1) There is a statistically significant correlation between school violence and academic achievement among students of the first secondary level. 2) There is a statistically significant correlation between school violence in its three dimensions, moral, verbal, and physical, with academic achievement among students of the first secondary level. 3) There are statistically significant differences in school violence by gender among first-level secondary students. 4) There are statistically significant differences in school violence according to different people (scientific and literary) among students of the first secondary level. Key words : school violence, academic achievement. en_US
dc.publisher كلية العلوم الاجتماعية en_US
dc.subject العنف المدرسي؛الانجاز الاكاديمي en_US
dc.title العنف المدرسي وعلاقته بالانجاز الاكاديمي لدى تلاميذ المستوى الاولى ثانوي en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Parcourir

Mon compte