Résumé:
ملخص الدراسة:
تناولت الطالبة الباحثة موضوع " العنف المدرسي وعالقتو باإلنجاز األكاديمي ", بحيث تهدف
الدزاست إلى التعسف على العالقت بين العىف املدزس ي املمازس من قبل كألستاذ وإلاهجاش كألكادًم لدي تالمير
السىت كألولى ثاهىي بثاهىٍت مهداوي أحمد ببلدًت سيدي لخضس بىلًت مستغاهم , حيث شممت عينة الدراسة
)70 )تمميذا من بينيم )30 )ذكر و )40)أنثى لمسنة الدراسية 2019/2020 مستعممة في ذلك المنيج
الوصفي التفسيري, وتم إستخدام في ذلك مقياس العنف المدرسي, ولمتعامل مع نتائج الدراسة إستعممت
مجموعة من األساليب اإلحصائية منيا معامل بيرسون وكذلك معامل ألفا لكرومباخ .
وبعد جمع المعطيات وتحميميا إحصائيا توصمت الدراسة إلى النتائج التالية:
1 -توجد عالقة ارتباطية دالة إحصائيا بين العنف المدرسي واإلنجاز األكاديمي عند تالميذ
المستوى االول ثانوي.
2 -توجد عالقة ارتباطية دالة إحصائيا بين العنف المدرسي بأبعاده الثالث المعنوي, والمفظي,
والجسدي باإلنجاز األكاديمي عند تالميذ المستوى األول ثانوي.
3 -توجد فروق ذات داللة إحصائية في العنف المدرسي باختالف الجنس عند تالميذ المستوى
األول ثانوي.
4 -توجد فروق ذات داللة إحصائية في العنف المدرسي باختالف الشعب)عممي-أدبي(عند
تالميذ المستوى األول ثانوي.
الكممات المفتاحية: العنف المدرسي, اإلنجاز األكاديمي.د
Summary:
The student researcher dealt with the topic of “school violence and its relationship to
academic achievement,” so that the researcher sought to clarify the relationship between
school violence directed by the teacher to the student and academic achievement and the
extent of the teacher's impact on the results of first-level students of secondary education at
Mahdawi Ahmed Secondary School in the municipality of Sidi Lakhdar Mostaganem state,
where The study sample included (70) pupils, including (30) males and (40) females for the
academic year 2019/2020, used in that descriptive curriculum, and the school violence
measure was used in that, and to deal with the results of the study, the researcher student
used a set of statistical methods, including laboratories Pearson and the Alpha Krumbach
coefficient.
After collecting the data and analyzing them statistically, the study reached the
following results:
1) There is a statistically significant correlation between school violence and
academic achievement among students of the first secondary level.
2) There is a statistically significant correlation between school violence in its three
dimensions, moral, verbal, and physical, with academic achievement among students of the
first secondary level.
3) There are statistically significant differences in school violence by gender among
first-level secondary students.
4) There are statistically significant differences in school violence according to
different people (scientific and literary) among students of the first secondary level.
Key words : school violence, academic achievement.