Résumé:
تناولت هذه الدراسة موضوع دور الألعاب الشبه الرياضية في تحسين بعض المهارات الهجومية للاعبي كرة اليد وخصت في هذا البحث مدربي كرة اليد لمدينة عين تموشنت ودراسة العلاقة بين الألعاب الشبه الرياضية والمهارات الهجومية للاعبي كرة اليد وإستعملنا المنهج الوصفي في هذه الدراسة وهو المنهج المناسب لمثل هذه الدراسات لهذا قمنا بتوزيع الإستبيان على 10 مدربين لكرة اليد من أجل إثبات أو نفي الفرضية العامة وهي:تؤثر الألعاب الشبه الرياضية على المهارات الهجومية للاعبي كرة اليد أقل من13 سنة.
والفرضيات الجزئية هي:
_يساعد تحديد الأهداف للمدرب على تحسين المهارات الهجومية للاعبي كرة اليد فئة أقل من13 سنة.
_ توجد علاقة إرتباطية طردية ايجابية بين الألعاب الشبه الرياضية والمهارات الهجومية للاعبي كرة اليد فئة أقل من 13 سنة.
_للألعاب الشبه الرياضية المنتهجة من طرف المدرب أثر على نتائج لاعبي كرة اليد.
وبعد تحليل ومناقشة النتائج تم تأكيد هذه الفرضيات عن وجود هذه العلاقة الإيجابية بين الألعاب الشبه الرياضية والمهارات الهجومية.
Summary:
This study dealt with the topic of the role of semi-sports games in improving some offensive skills of handball players, and in this research the handball coaches of Ain Temouchent city were singled out, and the relationship between semi-sports games and offensive skills of handball players was studied. We distributed the questionnaire to 10 handball coaches in order to prove or negate the general hypothesis, which is: semi-sports games affect the offensive skills of handball players less than 13 years old.
The partial hypotheses are:
Setting goals for the coach helps to improve the offensive skills of handball players under 13 years old.
_ There is a positive direct correlation between semi-sports games and the offensive skills of handball players under 13 years old.
The semi-sports games used by the coach have an impact on the results of handball players.
After analyzing and discussing the results, these hypotheses were confirmed about the existence of this positive relationship between semi-sports and offensive skills.