Résumé:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور ممارسة الأنشطة الترويحية الرياضية في التأثير على جودة الحياةلدىأستاذ التربية البدنية والرياضة بالطور الثانوي، كما هدفت الدراسة إلى الكشف عن الفروق في جودة الحياة بين أفراد العينة تعزى لمتغيرالانتظام في الممارسة ، أجريت الدراسة بثانويات ولاية معسكر وتكونت عينة الدراسة من 26 أستاذ بالثانويات بنسبة 27بالمائة من مجتمع البحث الأصلي وقد تم اختيارهم بطريقة مقصودة وطبق عليهم المقياس الخاص بهذا المتغير، استبيان يقيس جودة الحياة الصادر عن منظمة الصحة العالمية.
وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم جمع البيانات و تحليلها إحصائيا بالاعتماد على نظام رزمة الإحصاء للعلوم الاجتماعية (Spss 20) وذلك توظيفا للأساليب الإحصائية التالية :
الإحصاءات الوصفية ( المتوسط الحسابي، ، الانحراف المعياري، النسب المئوية).وكذلك (معامل الارتباط بيرسون ، اختبار "ت" لعينتين مستقلتين متساويتين، معامل ألفا كرونباخ، معامل الارتباط سبيرمان براون). و قد أسفرت الدراسة على النتائج التالية :
- ممارسة الأنشطة الترويحية الرياضية بانتظام يؤثر على تحسينمستوى جودة الحياة لدى أساتذة التربية البدنية في الطور الثانوي.
- هنالك فرق بين المنتظمين في الممارسة وغير المنتظمين في مستوى جودة الحياة لصالح المنتظمين
ومنه نستنتج بأن الأنشطة الترويحية الرياضية الأنشطة الترويحية الرياضية هي بمثابة الوسيلة لتحسين جودة الحياة لدى أستاذ التربية البدنية في الطور الثانوي ولا يسعنا إلا أن نوصي أساتذة التربية البدنية والرياضة الراغبين في تحسين مستوى جودة الحياة لديهم بانتظام في الممارسة للأنشطة الترويحية الرياضية.
StudySummary
This studyaimed to reveal the role of practicingrecreational sports activities in influencing the quality of life of the professor of physicaleducation and sports in the secondary stage, and the studyalsoaimed to reveal the differences in quality of life among the samplemembers due to the variable of regularity in practice. The studywascarried out by 26 high schoolprofessors, representing 27 percent of the original researchcommunity. Theywerechosen in a deliberatemanner and the scale for this variable wasapplied to them, a questionnaire thatmeasures the quality of life issued by the World HealthOrganization.
In order to answer the questions of the study, the data werecollected and analyzedstatistically by relying on the Statistical Package for Social Sciences (Spss 20) system, using the followingstatisticalmethods:
Descriptive statistics (arithmeticmean, standard deviation, percentages), as well as (Pearson correlation coefficient, "t-test" for twoindependentequalsamples, Cronbach's alpha coefficient, Spearman-Brown correlation coefficient). The studyresulted in the followingresults:
Regular practice of recreationalsportsactivities affects the quality of life of physicaleducationteachers in the secondary stage.
- There is a differencebetweenthosewho are regular in practice and thosewho are not regular in the level of quality of life in favor of thosewho are regular
Fromthisweconcludethatrecreational sports activities are a means to improve the quality of life of the professor of physicaleducation in the secondary stage, and wecanonlyrecommendphysicaleducation and sports teacherswhowish to improvetheirquality of life regularly in the practice of recreational sports activities.