Résumé:
ملخص الدراسة
هدفت هذه الدراسة إلي الكشف علي دور النشاط البدني المكيف في خفض فرط الحركة و زيادة درجات
الانتباه لدي الأطفال ذوي اضطراب التوحد من وجهت المختصين داخل المراكز البيداغوجية و تكونت
عينة البحث من 21 طفل علي مستوي المركز النفسي البداغوجي تتراوح أعمارهم من 7 الي 14 سنة و
3
تم استخدام المنهج الوصفي شبه التجريبي في الدراسة و تكونت أدوات البحث من مقياس تقدير تشتت
الانتباه و فرط الحركة تم توزيعه علي المختصين داخل المركز النفسي البيداغوجي و أشارت نتائج
الدراسة إلي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الممارسين للنشاط الفردي و الممارسين للنشاط
الجماعي في درجات الانتباه و فرط الحركة و تم التوصل الي وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين مدة
ممارسة الأطفال للأنشطة البدنية و الرياضية و درجاتهم في التركيز و الانتباه حيث تتزايد درجات الانتباه
كلما زادت مدة ممارسة الأطفال للأنشطة البدنية و الرياضية و الي وجود علاقة عكسية بين درجات فرط
الحركة و مدة ممارسة للأنشطة البدنية و الرياضية حيث تساهم مدة الممارسة في خفض النشاط الزائد
لدي أطفال التوحد و في الأخير تم التأكيد علي دور النشاط البدني المكيف في تأهيل الطفل التوحدي و
مساهمته الفعالة في تعديل تلك الاضطرابات الحركية .
الكلمات المفتاحية : اضطراب التوحد. النشاط البدني المكيف. اضطراب فرط الحركة و تشتت الانتباه
4
This study aimed to reveal the role of adapted physique activité in reducing hyperactivity and increasing levels of attention among children with autism, as directed by specialists within the pedagogical centers. The research sample consisted of 21 children at the level of the pedagogical psychological center, their ages ranged from 7 to 14 years. The descriptive quasi-experimental approach was used in the study, and the research tools consisted of a scale for estimating attention deficit hyperactivity disorder, which was distributed to spécialiste within the pedagogical psychological center. Hyperactivity, and it was found that there is a statistically significant relationship between the duration of children's exercise of physical and sports activities and their degrees of focus and attention. As the degrees of attention increase as the duration of the children’s exercise of physical and sports activities increases, and there is an inverse relationship between the degrees of hyperactivity and the duration of practicing physical and sports activities, as the duration of practice contributes to reducing excessive activity in children with autism, and in the end, the role of adapted physical activity has been emphasized. In the rehabilitation of the autistic child and its effective contribution to the modification of these movement disorders. Keywords: autistic disorder. Conditioned physical activity. Attention Deficit